SNART PÅ VEIEN? Audi hevder de er kommet langt med sitt hydrogen-prosjekt, og venter h-tron på veien i løpet av noen få år. Foto: Peter Raaum

Forbereder flere nullutslippbiler:

«Audis hydrogenbil kommer snart»

Audis e-tron Quattro er blant de elektriske premium-lanseringene det settes aller størst forventninger til i 2018. Nå er også Audis hydrogenbil, h-tron, på beddingen.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du synes det er få elbil-modeller å velge blant, så vit at det vrimler av muligheter sammenliknet med hydrogen-utgavene.

Der er Toyota Mirai og Hyundai ix35 enerådende i et marked hvor det foreløpig bare selges noen dusin biler pr år.

Les også: «Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil»

Men flere kommer. Mercedes-Benz kombinerer batteri og hydrogen når de lanserer sin GLC F-CELL i 2019. Og så følger Audi etter.

– h-tron kommer snart. Men ikke veldig snart, sier Andrea Beck i Audi AG til Motor.

Mer presis vil hun ikke være om lanseringstidspunktet.

Kollega René van Doorn, som leder førutvikling i Fuel Cell i Audi AG, sier det slik:

– Det er 100 prosent sikkert at denne modellen kommer. Mitt tips er at den vil være i salg tidlig på 2020-tallet.

Les også: Nå kommer Huyndai med ny hydrogenbil

van Doorn sier vippepunktet i regneøvelsene er knyttet til infrastruktur.

– Våre beregninger viser at vi trenger ca 400 fyllestasjoner i Tyskland for å ha et rimelig infrastrukturnett, og da tror jeg tidlig 2020-tall er et brukbart anslag, sier van Doorn. I dag er det ca 50 hydrogenstasjoner i Tyskland.

– Men vil ikke batteritilbudet og hurtigladenettet da være så bra at hydrogentilbudet rett og slett kommer for sent?

– Det er ikke mulig å tenke seg en situasjon hvor ladestrukturen og strømnettet i Tyskland utvikles så kraftig at vi kan skaffe kapasitet som gjør det mulig med batteri til hele bilparken. Og da skal du huske at strømnettet i Tyskland er mye, mye bedre enn i USA. Der vil en slik utfordring være langt større, sier van Doorn.

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

h-tron har store likhetstrekk med den kommende e-tron-modellen. Med tre hydrogentanker skal den ha en rekkevidde på omlag 600 km, omtrent det samme som neste generasjon av Hyundai ix35. Toyotas Mirai ligger på opp mot 500 km pr fylling.

Toyota har målsatt en produksjon på over 30 000 hydrogenbiler i året i 2020.

– Det er vanskelig å tallfeste produksjonsvolumet for h-tron, men når Audi først velger å serieprodusere en bil så må det handle om nærmere 10 000 biler som et minimum, sier René van Doorn.

Les også: Vi har testet fire elbiler som kurerer rekkeviddeangsten