TRE AV FEM: Uten automatisk nødbremssystem får VW e-Up! (bildet) og konsernsøskenene Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric bare tre av fem stjerner i årets siste Euro NCAP-test.
TRE AV FEM: Uten automatisk nødbremssystem får VW e-Up! (bildet) og konsernsøskenene Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric bare tre av fem stjerner i årets siste Euro NCAP-test.

Kinesisk elbil får fem stjerner:

Trillingene flopper i sikkerhetstest

Hvem skulle trodd det? Nye kinesiske elbiler får toppscore, mens de nye småbilene fra Volkswagen-konsernet mister to av de fem stjernene i årets siste Euro NCAP-test.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Det uavhengige europeiske krasjinstituttet Euro NCAP tester nye biler i fire kategorier: Voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og aktive sikkerhetsfunksjoner.

Da lille VW Up! ble testet i 2011 fikk bilen fem stjerner og toppscore hos Euro NCAP, men da de konserntrillingene VW e-Up!, Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric nå ble testet ved sikkerhetsinstituttet var dommen hard.

Uten AEB – automatisk nødbremssystem – scorer bilen så lavt på aktive sikkerhetsfunksjoner at den ender opp med bare tre av fem stjerner. I modellen som ble testet i 2011 var AEB standard.

Euro NCAP mener at Citigo-e og Mii Electric i prinsippet er identiske modeller, og gir derfor også disse bare tre stjerner.

Les også: Toppscore for Model X i krasjtest

Kinesisk topp

Samtidig er to kinesiske merker i sin første Euro NCAP-test – med blandede resultater.

SAIC-konsernets MG (med elbilen ZS EV og bensinmodellen HS) får begge fem stjerner. Dette merket blir tatt inn på det norske markedet nå i vinter av Subaru-importør Gill Gruppen, men bare elbilen blir til salgs her i første omgang.

Derimot fikk elbilen Aiways U5, som vi prøvekjørte i sommer, bare tre stjerner.

Bilen scoret svakt i sidetester og aktive sikkerhetsfunksjoner, men produsenten har allerede varslet at de svakhetene skal utbedres.

– Dette er det første året vi har tre kinesiske biler i test hos oss. Det er åpenbart at kinesiske bilprodusenter har gjort voldsomme forbedringer de siste årene, men eksempelet med U5 viser at det stadig kan være noen hindre for ferske selskaper. Men bilen har ikke svakheter som ikke kan forbedres, og vi ser frem til de løser dette slik de lover, sier Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen.

PS: Forøvrig bød årets siste Euro NCAP-test på oppskriftsmessig toppscore og fem stjerner for Ford Puma, Audi Q8, Nissan Juke og VW Golf.

 

Powered by Labrador CMS