BÅNN GRØNN GASS: Audi e-tron FE04 er deres første helelektriske bil. Men den første for massemarkedet, SUV’en Audi e-tron, kommer først neste år. Foto: Audi
Klar for en ny elbil?
Her er Audis første helelektriske bil
Ingen kan lenger si at Audi ikke har et helelektrisk tilbud: Onsdag kveld presenterte de sin aller første fullelektriske bil, Audi e-tron FE04.
Men dessverre er ikke dette Audi’en for deg. Racingbilen er først og fremst en markering av at selskapet mener elektrisk alvor.
Den «understreker merkets forvandling fra tradisjonell bilprodusent til fremtidsrettet mobilitetsleverandør», som det heter i en pressemelding.
Formel E-bilen vil neppe bli aktuell for norske veier, men like fullt kan den bidra til å bane vei for en annen Audi e-tron som snart kommer på markedet her hjemme.
Les også: Vi har testet fire av årets mest populære elbiler – se testen!
- SUV-en Audi e-tron lanseres for massemarkedet neste år og vil i likhet med våre øvrige modeller utvikles med kunnskap generert fra Audis satsing på motorsport. Dreiningen mot elektriske mesterskap er naturlig i takt med den tunge satsingen på den elektriske drivlinjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.
Audi varslet nylig at merket skal ha flere enn 20 elektrifiserte modeller i porteføljen før 2025.
Les også: Her er de store nyhetene fra årets største bilutstilling
Det er Formel E-mesteren Lucas di Grassi som, sammen med Daniel Abt, skal kjøre for Audis fabrikkteam kommende sesong.
Etter nærmere 40 års fruktbar satsing på motorsport blir Audi nå den første tyske bilprodusenten som deltar i Formel E for testing og videreutvikling av ny teknologi for masseproduksjon.
quattro, TFSI og TDI er bare noen eksempler på Audi-nyvinninger som er utviklet i forbindelse med motorsport, heter det fra Audi.