DYRERE: Porsche Taycan blir 200.000 kroner dyrere med Rødts forslag.

Nå vil også Rødt at elbileierne skal betale avgifter:

Slik vil de gjøre luksus-elbilene mye dyrere

Rødt vil at elbil- og hybridbileierne skal betale nærmere én milliard kroner i engangsavgift i året. Partiet vil først og fremst ramme de tunge luksus-elbilene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Rødt er lei av at de rike kjøper dyre og tunge elbiler uten avgifter.

– Elbilpolitikken er ikke lenger rettferdig, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til Motor.

I Rødts forslag til statsbudsjett for 2020 vil de kutte subsidiene til elbiler med 640 millioner kroner ved å fjerne fritak for engangsavgift for elbiler som veier over to tonn.

I tillegg vil de redusere fritaket for engangsavgift for tunge hybridbiler som ikke går langt nok elektrisk med totalt 280 millioner kroner.

Les også: Her er Fords nye elbil

200.000 kroner

– Dersom det fortsatt skal være fritak for alle elbiler vil man bare subsidiere de rikestes bil nummer to og tre. Kjøp av nye elbiler er i større grad forbeholdt de med høyest inntekt. Derfor gjør vi om avgiftssystemet slik at de største og dyreste elbilene ikke lenger får avgiftsfritak fra engangsavgift, sier Bjørnar Moxnes.

Med Rødts forslag blir elbilen Porsche Taycan 200 000 kroner dyrere.

Også Audi e-tron, Tesla Model X og de tyngste Tesla Model S rammes av forslaget. Det gjør derimot ikke de letteste Tesla Model S og populære Model 3, som veier godt under to tonn.

Les også: Disse elbilene gleder vi oss til i 2020

– Kjøp lettere

Rødt viser til at elbilene sponses av samfunnet med rundt 14 milliarder kroner i året. Med Rødts forslag vil skatte- og avgiftslettelsene fortsatt være på godt over 12 milliarder kroner i året.

– Hvis man vil unngå engangsavgift kan man kjøpe en lettere elbil, sier Moxnes – som viser til at det er mange slike elbiler å velge mellom.

Les også: Rådyrt å lade feil