GJENNOMLYST: Dette er MEB-plattformen som Q4 bygges på. Prototypen vises foreløpig med 22 tommers dekk, regn med at bilen i produksjonsklar utgave er nærmere 19 tommer som e-tron. Foto: Audi AG

I 2021 kommer Audi Q4:

Her er bilen som skal gi Audi elbil-svaret

e-tron snudde det norske Audi-salget på hodet. Men det er en mindre modell som virkelig skal gi svaret på hvorfor Audis fremtid er elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: 40 prosent av Audi-salget skal være elektrisk i 2025. 30 nye elektrifiserte modeller skal ut på veien, 20 av dem helelektriske.

Våren 2021 kommer Audi med Q4, en helelektrisk SUV.

Det er den første Audi-modellen som lages på den såkalte MEB-plattformen, grunnkonstruksjonen som hele Volkswagen-konsernet (VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche) skal kunne bruke for flertallet av sine elbiler. MEB gir åpenbart stordriftsfordeler i produksjonen. Den gir også mulighet til å konstruere bilene helt annerledes enn før.

Fleksibiliteten er stor og ulikhetene mange, selv med utgangspunkt i én og samme plattform.

Men én ting er sentral: Uten den tradisjonelle forbrenningsmotoren blir plassen bedre. 

De nye elbil-modellene får større kupéer, flatt gulv uten kardangtunnel, lengre akselavstand og kortere overheng (den delen av bilen som er foran forhjulene og bak bakhjulene).

Oversatt til Audi-språk betyr det at Q4-målene blir som en Q3 utvendig og en Q5 innvendig. Dagens Q5 er 18 cm lengre enn lillebroren.

DEN NESTE: Q4 (til høyre) er neste el-SUV ut fra Audi. Den vil være nesten 40 cm kortere enn e-tron 55 (t.v.), men grunnkonstruksjonen er så annerledes at kupéen ikke nødvendigvis vil oppleves som så mye mindre.

Eller bare ut fra forsiktig øyemål:

På dagens e-tron strekker bakseteryggen seg opp såvidt foran fremste del av bakhjulet, på Q4 er en god tredjedel av hjulet foran seteryggen.

Det er slik produsentene kan skape plassfordeler av å bygge elbilen fra bunnen av – på elbilens premisser. Enn så lenge serveres vi stadig elbiler fra mange merker på lett ombygde konstruksjoner som i utgangpunktet er laget for bensin- og dieselbiler.

Les også: e-tron med kort rekkevidde starter under 500.000

Fire byggeklosser

Hele Volkswagen-konsernet, som de fire ringene er en del av, satser tungt på de elektriske modellene.

– Vi har et tydelig veikart for elektrifiseringen – i alle deler av hele konsernet, fra logistikk og produksjon til salg, sier Audis strategisjef Jan Michel.

Produksjonen skal skje på fire ulike plattformer, der MEB (forkortelse for Modularer E-Antriebs-Baukasten) brukes for volummodellene som er aktuelle for flest.

Q4 ble vist frem første gang på vårens Genève-utstilling.

– Det blir innstegsmodellen for elektrisk mobilitet hos Audi, sier Jan Michel.

Selskapet snakker ikke veldig høyt om hvilke modeller som kommer når i deres timeplan for å tilby 30 elektrifiserte biler i 2025. Fire ladehybrider kommer i disse dager, men elbilflåten kommer på fire ulike plattformer:

MLB evo: Kun Audi bruker denne, som ble etablert i all hast for e-tron-modellen som nå står for nær 70 prosent av Audi-salget i Norge.

MEB: Hele VAG-konsernet er i gang på denne plattformen, med VW ID.3, Seat el-Born og Skoda Vision iV som premieremodeller – i tillegg til Q4.

De to siste plattformene – J1 og PPE – skal brukes i luksussegmentene for Audi og Porsche. J1 er introdusert med Porsche Taycan, og skal benyttes for den ganske sammenliknbare Audi e-tron GT fra 2020.

PPE, som kommer fra 2023 og framover, skal kunne benyttes også på SUV-modeller. Den er mer fleksibel enn MEB, i følge Audi, i tillegg til at den åpner for ladekapasitet på opp til 350 kW.

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

FIRE PLATTFORMER: Her er de fire plattformene som Audis elektriske biler skal bygges på. e-tron ble laget på MLB evo, Q4 og de øvrige volummodellene kommer på MEB, mens J1 og PPE er øremerket modellene i luksussegmentet.

Svalestup

I Norge stupte Audis markedsandel i 2018 ned til 3,3 prosent av et totalmarked hvor det normalt har ligget rundt fem prosent. Med e-tron er de tilbake på tradisjonelle nivåer (p.t. på 4,7 prosent).

På global basis er Audi-salget i 2019 ned mellom fire og fem prosent målt mot fjoråret.

Tallene speiler tendensen for bilbransjen som helhet, og ingen ting tyder på raskt oppsving. Men tross handelskrig og økonomisk resesjon tvinger EUs absolutte utslippskrav fra 2021 bilprodusentene til å legge om.

Audi mener e-tron har gitt selskapet ganske klare signaler om hva kundene ønsker.

– Undersøkelsene våre viser at kundene etterspør noen helt sentrale elementer ved morgendagens mobilitet: Elektrifisering og digitalisering er to av disse. Og når kundene endrer seg, må også vår strategi og vårt modelltilbud endre seg, sier Sebastian Dingert, produksjonssjef for e-tron-modellen.

Les også: Investerer 10 milliarder i egen batteri-fabrikk

MILEPÆLER: e-tron er godt etablert, e-tron GT (t.v.) kommer i 2020, Q4 (t.h.) kommer i 2021.

Opplæring

Rent praktisk har elbil-introduksjonen avdekket et behov i det tyske hjemmemarkedet for å lære folk flest mer om hva elbiler er. Over 20.000 mennesker har vært prøvekjøring i den lille test-sløyfa Audi har laget ved flyplassen i München, og de neste årene skal over 50 prosent av selskapets markedsbudsjett øremerkes elektriske biler.

– Samtidig er det behov for å lage et helt nytt økosystem, med ladestruktur tilgjengelig både i hjemmene og offentlig, sier Dingert.

I tillegg må lading bli enklere, også hjemmeløsningene, samtidig som hele forhandlernettet skal læres opp.

PS: Audi har 14 fabrikker av ulik størrelse verden over, åtte av dem skal i større eller mindre grad produsere elektriske biler. Selskapet har mål om CO2-nøytral produksjon i 2050, og skal i 2025 ha redusert utslippet 30 prosent fra 2015-nivå.