HØYT STRØMFORBRUK: Mercedes EQC kommer dårligst ut i en fersk forbrukstest foretatt i minus 9 grader. Foto: Tomm W. Christiansen

Seks elbiler testet i minus 9 grader:

Tesla 3 og Mercedes EQC er forbrukstaperne

Forbruket til Mercedes EQC og Tesla Model 3 øker med henholdsvis 42 og 38 prosent på vinterstid.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Finske Tekniikan Maailmas har målt vinterforbruket til seks elbiler.

Mens vinterforbruket til en Renault Zoe øker bare med sju prosent sammenliknet med de offisielle forbrukstallene (WLTP), så er tilsvarende tall for Mercedes EQC hele 42 prosent.

På vinterstid – i minus 9 grader – stiger forbruket til den testede Mercedesen fra offisielt målte 20 kWt/100 km til testmålte 28 kWt/100 km.

Tilsvarende tall for Model 3 (Long Range, Dual Motor) er et hopp fra 16 til 22 kWt/100 km, altså 38 prosent. 

Og for Zoe, fra 18 til 19 kWt /100 km, altså imponerende lave sju prosent.

I tillegg til nevnte Zoe, EQC og Model 3, er også Audi e-Tron, Hyundai Ioniq og Kia e-Soul med i testen til det finske magasinet Tekniikan Maailmas. Dette er Skandinavias største elektromagasin og et av de største bilmagasinene.

Gunstige Ioniq

Også i denne testen dokumenterer lave og aerodynamiske Hyundai Ioniq sitt gunstige forbruk, med 17 kWt/100 km. Det er vesentlig bedre enn Zoe, men ikke like tett opptil franskmannen på det offisielle forbrukstallet, som er 14 kWt/100 km. for Ioniq. Da blir økningen på 23 prosent.

Kia e-Soul har en forbruksøkning på 27 prosent, fra 16 til 20 kWt/100 km, mens Audi e-Tron øker med 31 prosent fra 21 til 27 kWt/100 km.