ETTERSPURT: Det er nesten to års venteliste på en Hyundai Kona Electric. Det gjør at enkelte er villige til å betale langt over listepris for å slippe å vente. Foto: Hyundai
Unngår lang ventelister på elbil:
Selger nesten nye Kona for 100.000 mer enn listepris
Er du villig til å betale 100.000 kroner mer enn listeprisen, kan du slippe å vente i to år på en Hyundai Kona Electric.
Kan du klare deg med en småbil uten veldig lang rekkevidde, kan du få elbil på dagen.
Men de mest populære elbilene med lang rekkevidde må du vente på – alt fra noen få måneder til opptil to år. For tiden står rundt 32.000 nordmenn på venteliste.
– Når man vet hvor mange som er interessert i å skaffe seg elbil, og spesielt elbil med lang rekkevidde, er det selvfølgelig fristende å legge ut sin splitter nye elbil for salg og se hva man kan få for den, sier Anette Berve, forbrukerrådgiver i NAF.
I skrivende stund ligger det to Hyundai Kona på Finn.no til henholdsvis 444.000 kroner (kjørt 250 km) og 449.000 kroner (kjørt 60 km).
Startpris fra forhandler er på 325.900 kroner.
– Dette skjer ofte når ventetiden er lang, bekrefter Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i FINN motor.
– I øyeblikket ser vi at en del folk som har vært tidlig ute og bestilt Jaguar I-Pace forsøker å selge bilen sin etter at de har fått den levert. Det behøver ikke være noen dum idé, siden ventetiden i øyeblikket er ganske lang, sier Frøshaug Ryhjell.
Han så tilfeller av det samme med Opel Ampera-e da denne «rekkeviddekongen» var på sitt mest populære, og regner med at det samme kan skje når de første kundene får levert sin Audi e-tron.
Samtidig understreker han at FINN motor krever at brukere som publiserer annonser oppgir chassisnummer eller registreringsnummer.
Derfor er det ikke mulig å selge sin «plass i køen» når det er lang ventetid.
– Men er du tidlig ute og får levert bilen din mens alle andre venter, er det nok ganske enkelt å finne en kjøper som gladelig betaler litt ekstra for å få levert bilen på dagen, mener Frøshaug Ryhjell.
Ettersom en del av disse bilene annonseres for en høyere pris enn forhandler går ut med, antar Frøshaug Ryhjell at bilene også selges for en høyere pris. Men det er bare data fra FINN motors digitale kjøpekontrakt som kan bekrefte endelig salgspris.
– Den informasjonen er konfidensiell og kun forbeholdt kjøper og selger, så den kan vi ikke dele, understreker han.
Han minner om at det kan være lurt å sjekke hvor bilen kommer fra.
Kjøper man den av en privatperson som har kjøpt den av en norsk merkeforhandler vil man få de samme garantiene som om man kjøpte den fra forhandleren selv.
De samme garantiene får man ikke nødvendigvis hvis man kjøper man en bil som er bruktimportert fra utlandet.
– Det hete bruktbilmarkedet for elbiler kommer til å avta når marked og etterspørsel normaliseres. Da er det ikke nødvendigvis smart å ha betalt 100.000 mer enn listepris for bilen, påpeker Anette Berve.
– De pengene man betaler i overpris, får man ikke igjen når man skal selge bilen om noen år. Så man skal ha en del penger til overs for å betale 100 000 over listepris.