SPORTY: Både kjørekomforten og kjøreegenskapene i kritiske situasjoner er i toppklasse på Audi Q5. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Audi Q5 (diesel)

Det sporty valget blant SUV'ene

En stor SUV behøver ikke føles tung og treg. Det er Audi Q5 et bevis på.

Publisert Sist oppdatert

Audi Q5 er komfortabel på  langkjøring og takler kritiske situasjoner helt utmerket.

Testbilen vår koster 650.000 kroner og kommer med en 190 hesters dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir.

Audi Q5 2017

78 poeng

Testbil: Audi Q5 2,0 Sport TDI Quattro aut. Pris: Kr 650.000,- inkl. reg. kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor, 2,0 lit. diesel, 140 kW/190 hk v. 3.800 omdr. – dreiemoment 400 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 218 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – 235/55 R19.

Komfort 9/10

Førerplassen, inkludert setene, er svært god i Q5. Svært lavt støynivå ved 90 km/t. Understellet og fjæringen gir fin komfort og god stabilitet på langkjøring. Automatgirkassen med dobbeltkløtsj skifter raskt og presist.

Design 7/10

Q5 har en sporty innpakning, men ikke noe spesielt merkverdig. Skiller seg lite ut, men har en tradisjonell Audi-«look», verken mer eller mindre. Interiøret er klassisk og oversiktlig, og man finner lett frem til det meste. Navigasjon bak dashbordet og touchpad koblet til skjermen.

Kjøreegenskaper 10/10

Lettkjørt og svært enkel å kontrollere i kritiske situasjoner. Understellet er presist og stabilt på svingete veier. Motoren på 190 hester er sterk. 10,1 sek. fra 0-100 km/t og 3,5 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,52 l/mil, omtrent som fabrikkens 0,50 l/mil. CO2-utslipp: 132 gram per km. NOx-utslipp: 45,7 milligram per km og høyt sammenliknet med en bensinutgave.

Utstyr 5/10

Lite komfortutstyr som standard sammenliknet med konkurrentene. Navigasjon, LED hovedlys, ryggekamera, adaptiv fartsholder, elektrisk bakluke, reservehjul, høydejusterbart understell og mye annet koster ekstra. Det blir fort dyrt.

Praktisk 9/10

Godt med plass, to barnestoler i baksetet, og romslig bagasjerom. Grei bakkeklaring og justerbart understell med heve/senkefunksjon. Justerbart armlene. Navigasjonsdisplay bak dashbordet. Touchpad med skrivefunksjon til navigasjonssystemet. Automatisk setetilpasning.

Pris 6/10

Vår testbil (650.000 kroner) har 190 hesters dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Billigste utgave (615.000 kroner) har lite utstyr som standard, så du må lett regne med 100.000 kroner ekstra i «nødvendig» utstyr.

Driftskostnader 6/10

Erfaringsmessig har Audi høyere service- og delepriser enn gjennomsnittet. 5 års/100.000 km nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Relativt lavt dieselforbruk (0,52 l/mil) til en såpass stor bil å være. Autolease anslår ca. 5.800 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er litt over snittet i markedet og klassen.

Sikkerhet 10/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn i bilen er godt beskyttet, det samme for myke trafikanter. Standard sikkerhetsutstyr: Såkalt «pre sense city» som gjør at bilen bremser automatisk både for fotgjengere og biler. Blindsoneovervåker og skiltleser koster ekstra.

Annenhåndsverdi 10/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og klassen. Autolease anbefaler Sport eller Design-pakke, 190 hesters diesel og Quattro firehjulstrekk.

Ved første øyekast virker dette som et relativt gunstig bilkjøp i denne klassen.

Les også: Dette er SUVene som kommer i 2018

STABIL OG GOD: Quattro firehjulstrekk gir svært god framkommelighet og stabilitet på glatte vinterveier viser tidligere tester vi har gjort.

Men når vi begynner å studere utstyrslisten oppdager vi raskt at mye av det vi ønsker og forventer mangler.

Dynamiske LED hovedlys koster 21.000 kroner, ryggekamera 6.000, navigasjon 20.000 og så videre – vi snakker fort om 100.000 kroner ekstra før vi er i mål har en tilfredsstillende bil.

Ønsker du justerbar fjæring som kan gi deg økt bakkeklaring på dårlige veier, koster det også ekstra. I tillegg mangler den en del sikkerhetsutstyr som i dag er standard på biler ned i Golf-klassen.

Motoren er mer enn sterk nok for oss og Quattro firehjulstrekk-systemet har bevist i tidligere vinterbiltester at det tar seg bedre fram på dårlige vinterveier enn noe annet firehjulstrekk-system.

Lillebror A4 vant den store vinterbiltesten i fjor, med svært presis og logisk oppførsel på dårlig vinterføre.

Q5 er på størrelse med Volvo XC60, men har litt større bagasjerom.

MANGLER UTSTYR: Mye av det utstyret du ønsker deg må du betale ekstra for. Dermed blir bilen fort 100.000 dyrere enn listeprisen.