NY TOPPMODELL: Audi lanserer Q8 i løpet av tredje kvartal. Foto: Audi

Q8 er bredere, kortere og lavere enn Q7:

Her er Audis nye Qonge

Q8 lanseres nå som det nye sporty flaggskipet i Audis Q-serie. Bilen kommer på det europeiske markedet i løpet av tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

– SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.  

Med en lengde på 499 cm, 200 cm bredde og 171 cm høyde er bilen kortere (6 cm), bredere (4 cm) og lavere (3 cm) enn dagens ypperste modell i denne serien, Q7.

I følge rapportene vil Q8 ha noe større hjul enn Q7 og et kortere overheng bak. Med en akselavstand på nesten tre meter er det rom i cockpiten som skal gjøre den konkurransedyktig på benplass og takhøyde.

Audi har ikke sagt hvilke motorvarianter den lanseres med, men det er grunn til å tro at den først kommer med en 3-liter TDI – som Q7. Men der Q7 tilbyr to utgaver med henholdsvis 218 og 272 hk, vil trolig Q8 starte med en motor på 286 hk.

Les også: Dette er den største Audi-nyheten på 38 år

Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri, som det også er på sedan-modellen A8. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner.

Q8 vil ha to berøringsskjermer – en stor for navigasjon og infotainment, og en noe mindre for andre funksjoner som blant annet aircondition.

SUV’en kan leveres med firehjulstrekk og adaptiv luftfjæring som gir mulighet for å heve bakkeklaringen med inntil 9 centimeter.

Fra 2019 kommer Q8 også med autonom parkeringassistent.

Hvis du synes alt dette høres litt kostbart, så har du antagelig rett. Q7 starter på 844.000 kroner i Norge, hva Q8 vil koste er foreløpig uklart.