NYKOMMEREN: DS 3 Crossback e-tense er siste tilskudd blant de helelektriske SUV'ene som norske bilkjøpere venter på med åpne armer. Foto: Peter Raaum

Ruller ut nye modeller i fleng:

Nå starter kampen blant el-SUV’ene

Inntil nylig har Tesla fått herje uten konkurranse blant de helelektriske SUV’ene. Nå spisser konkurransen seg kraftig til. Prisene er attraktive, men denne typen elbilkjøp er for de tålmodige. Her er de nye alternativene – med priser, rekkevidde og ventetid.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model X var Norges mest solgte bil i september, tross en prislapp på (minst) to gjennomsnittlige årslønner. Det skyldes ikke bare at det er en lekker bil. Men også at det er lite å velge blant for deg som vil ha romslig elbil.

Paris-utstillingen er stedet hvor flere produsenter vil markere seg i dette bildet.

– 98,3 prosent av alle bilkjøperne i EU valgte noe annet enn en helelektrisk bil i annen kvartal 2018. Vi tror det beste grepet for å løfte andelen elbil-kjøpere er å bringe fram den typen biler som folk liker aller best, nemlig mellomstore SUV’er, sa Mercedes-sjef Dieter Zetsche da han viste fram sine nye modeller i Paris.

NY STJERNE: Avtroppende Mercedes-sjef Dieter Zetsche med den nye EQC i Paris.

Deres EQC går hodestups i konkurranse med Model X, i likhet med Audi e-tron, men det er også lanseringer i adskillig lavere prisklasse.

Mercedes EQC

Rekkevidde: Drøyt 400 km (WLTP).

Pris: Ikke bestemt, men vil trolig starte i overkant av 600.000 kroner. Nøyaktig sum kommer i løpet av første kvartal 2019.

Foran deg i køen: Drøyt 2000 personer står på venteliste.

Pris for kølapp: 20.019 kroner, refunderbart.

Leveringsstart: Kanskje 2019, men det kan også bli 2020.

Hvorfor kjøpe denne? – Det er rett og slett Mercedesen i elbil-klassen, med hva det representerer av kvalitet. Her er mye av de lekreste og mest avanserte fra A- og E-klassemodellene, sier Mercedes-direktør i Norge, Kjetil Myhre.

Les også: Her er ventelista for alle elbilmodellene

Audi e-tron

Rekkevidde: 400 km.

Pris: Startet på 651.000 kroner i Norge, men for de aller fleste kjøperne vil et sekssiffret beløp komme i tillegg for ekstra utstyr.

Foran deg i køen: Drøyt 5500 har reservert bilen.

Pris for kølapp: 20.000 kroner, refunderbart.

Leveringsstart: De første bilene leveres inneværende år, men for de fleste kjøperne kommer deres e-tron i 2019.

Hvorfor kjøpe denne? En Audi på sitt stiligste, noe romsligere enn Mercedes EQC, men likevel kjapp (0-100 på under seks sekunder). Kraftig motor på over 400 hester, med en åtte sekunders boost-effekt – når du trenger…

UTFORDRER: Audi e-tron

Jaguar I-PACE

Rekkevidde: Omlag 400 km.

Pris: Starter på 649.900 kroner, men de aller fleste velger utstyrsvarianter som bringer prisen 100.000 til 200.000 kroner opp.

Foran deg i køen: 3100 personer.

Pris for kølapp: Ingen.

Leveringsstart: Er i gang med de første leveringene, og har varslet at kjøperne vil få bil i løpet av andre kvartal 2019.

Hvorfor kjøpe denne? Hvis du velger bil etter kjøreegenskaper, er dette en bil som vil falle i smak. Utsøkt balanse og presisjon, i kombinasjon med kraft i bøtter og spann. 0-100 km/t går på under fem sekunder.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Rekkevidde: 485 km.

Pris: Ikke endelig satt, men vil antagelig ligge noe over Hyundai KONA som starter på 325.000 kroner.

Foran deg i køen: 5600 står på reservasjonsliste.

Pris for kølapp: 7777 kroner.

Leveringsstart: I desember 2018.

Hvorfor kjøpe denne? Kombinasjonen av god plass og lang rekkevidde kan bli vanskelig å slå i denne prisklassen. Niro er 20 cm større enn konsernkonkurrent Hyundai KONA.

Hyundai KONA electric

MYE FOR PENGENE: Hyundai KONA electric

Rekkevidde: 482 km.

Pris: 325.900 kroner, med det meste av utstyr.

Foran deg i køen: 7800 har lagt inn ordre på bilen.

Pris for kølapp: Tiden med kølapp på denne er allerede forbi. Det er gratis å reservere seg, men kontrakten er bindende.

Leveringsstart: Har levert ut ca 500 biler siden slippet i sommer. Den som bestiller nå får bil i annet halvår 2020, selv om Hyundai Norge mottar 25-30 prosent av selskapets samlede elbil-leveranser i Europa.

Hvorfor kjøpe denne? Har utstyr og rekkevidde som en premiumbil. Med denne prislappen blir den et sjeldent attraktivt kjøp.

Les også: Dette er den viktigste oversikten for deg som vil ha nye vinterdekk

DS 3 Crossback e-tense

Rekkevidde: Drøyt 300 km, i følge et meget forsiktig anslag.

Pris: Vil starte på litt over 300.000 kroner, med veldig mange tilvalgsmuligheter.

Foran deg i køen: Drøyt 1000 signerte i løpet av den første dagen da reservasjonsløsningen kom på plass 2. oktober.

Pris for kølapp: 3333 kroner.

Leveringsstart: September/oktober 2019.

Hvorfor kjøpe denne? – Dette er rett og slett en elektrisk luksusbil i kompaktklassen. Audi Q2 og Mini Countryman er kanskje de nærmeste preferansene blant andre etablerte modeller, sier Stian Gihle, informasjonsansvarlig for DS i Norge, om nykommeren.

I tillegg kommer det som ganske sikkert blir en av neste års elektriske bestselgere, som ikke er en SUV:

Tesla Model 3

Rekkevidde: 346 km på standardutgaven og 499 km på «long range»-modellen.

Pris: I USA er prisen 35.000 dollar for standardutgaven, 49.000 dollar for long range. De norske prisene kommer om ikke så veldig lenge, men det er gitt få signaler fra Tesla om hvor Model 3-prisen vil havne. Norge er et av to europeiske land som får California-produserte biler, så fraktkostnader blir en faktor.

Foran deg i køen: Ganske mange… Det er 12-18 måneders leveringstid, hvis du bestiller idag.

Pris for kølapp: 10.000 kroner, refunderbart.

Leveringsstart: Første halvår 2019.

Hvorfor kjøpe denne? Hvis du synes Model S og Model X er for store og/eller for dyre, men liker Teslas konsept, da kan dette være en drømmebil for deg. Den er enklere, mindre og rimeligere enn de to andre, men har teknologi, design og kraft som matcher alt i det lavere prissjiktet blant elbilene.

Les også: Dieselbilen er død. Hilsen Porsche