Historisk Audi-stand i Genève:
Her er alt elektrisk
Audis tradisjonelle bensin- og dieselbiler har fått dødsstøtet av sine elektrifiserte søsken på bilutstillingen i Genève. På Audis store stand er alt elektrifisert.
Og to av de største attraksjonene er helelektriske og ekstra spennende for oss i Norge:
Den kompakte SUV’en Q4 e-tron og den sporty sedanen e-tron GT. Begge direkte utfordrere til den naturlige målestokken i elbilverden, Tesla.
GT utfordrer pionéren Tesla S, mens Q4 e-tron går rett inn i segmentet til Tesla Y – som er annonsert for bilverden allerede 14 mars.
Det betyr at Audi kommer sent, men forhåpentligvis godt. Og raskere enn de fleste konkurrentene.
– Bilene har ganske identisk tidslinje, de vil ha produksjonsstart i siste halvdel av 2020, og komme ut til kundene i første del av 2021, sier Elin Sinervo, Audi-direktøren i Norge, til Motor.
Les også: Vi har testet e-tron – med vind i speilene
Et hakk råere
Q4 e-tron er over 30 centimeter kortere enn den nylig lanserte e-tron, men omtrent like bred og høy.
Størrelsesmessig lander den et sted mellom dagens Q3 og Q5. Bilen får 306 hk og en rekkevidde på over 45 mil, regnet etter nye og strengere metoder (WLTP). Batteriet på 82 kWh skal kunne lades opp til 80 prosent på en halvtime.
GT-modellen er hakket råere med 590 hester og en akselerasjon fra 0-100 km/t. på 3,5 sekunder. Rekkevidde «over 40 mil».
Begge bilene har naturligvis firehjulsdrift. De vises i såkalte konseptutgaver i Genéve, men rapporteres som mer eller mindre produksjonsklare i nåværende form.
Les også: Denne elbilen gikk rett på salgstoppen
Viser viktigheten
Audis viser altså kun fram elektrifiserte modeller under bilutstillingen i Genéve. I tillegg til de to helelektriske, kommer en rekke av ladbare hybrider. Signalet fra Audi er ganske oppsiktsvekkende.
– Da vi sto her for et år siden, ville jeg aldri trodd noe sånt. Men det viser bare hvor viktig dette er for Audi, sier Audi-direktør Sinervo.
– Vi ønsker å dekke alle segmenter, tette alle hull der en elbil kan erstatte en tradisjonell bil. Samtidig ser vi at ikke alle kan ha en elbil. Da har vi en rekke interessante plug in-hybrider, fastslår hun.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer