VERDENSPREMIERE: Disse sidespeilene har du aldri sett før. De blir ekstrautstyr på nye Audi e-tron. Foto: Audi
Verdenspremiere på Audi e-tron:
Disse speilene skal spare rekkevidde
Disse virtuelle sidespeilene skal sørge for lengre rekkevidde på nye Audi e-tron. – Nøyaktig rekkevidde er ikke klar ennå, men det blir ganske mye over 400 kilometer, sier Audis kommunikasjonssjef.
Bildene fra kameraspeilene vises på en skjerm innvendig i bilen og kan tilpasses ulike kjøresituasjoner.
– Audi e-tron blir en fullblods SUV med god plass til fem personer og bagasje, quattro firehjulstrekk, lang rekkevidde og mulighet for hengerfeste. At man klarer alt dette skyldes i stor grad det ingeniørene har utviklet i Audis vindtunnel, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.
Prototypen av Audi e-tron har gjennomgått over 1000 timers testing i Audis vindtunnel i Ingolstadt i Tyskland.
De virtuelle speilene samt flere andre aerodynamiske tilpasninger optimaliserer rekkevidden. En annen tilpasning er at bilen senkes med inntil 2,6 centimeter i hastigheter over 120 km/t.
De aerodynamiske tilpasningene vil i sum gi en økt rekkevidde på ca. 35 kilometer.
Audi har ikke offentliggjort hverken nøyaktig rekkevidde eller pris i Norge. Det offentliggjøres senere i sommer i forbindelse med verdenspremieren 30. august. Men prisen for en gjennomsnittsutstyrt bil i Norge blir på drøyt 600 000 kroner, har Motor tidligere fortalt.
– Med de aerodynamiske tilpasningene tror jeg vi kan si at rekkevidden blir ganske godt over 400 kilometer med den nye målesyklusen WLTP, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi, til Motor.
Den automatiske senkningen blir standard på alle modeller, mens de virtuelle sidespeilene blir ekstrautstyr.