SOM STOREBROR: Det skiller rundt 160.000 kroner mellom e-tron med den største og den minste batteripakken. Statistikken tyder på at mange synes den minste versjonen er verdt prisen. Foto: Tomm W. Christiansen
SOM STOREBROR: Det skiller rundt 160.000 kroner mellom e-tron med den største og den minste batteripakken. Statistikken tyder på at mange synes den minste versjonen er verdt prisen. Foto: Tomm W. Christiansen

Halvparten av e-tron-kundene velger kortest rekkevidde:

– Denne bilen dekker et skrikende behov

Elbilmarkedet er mer eller mindre tomt for romslige modeller med hengerkapasitet og en noenlunde edruelig pris. I dette sjiktet har Audi e-tron 50 markert seg langt bedre enn mange skeptikere trodde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Audi e-tron er Norges mest solgte bilmodell.

Det er registrert nærmere 3300 e-tron så langt i år. Og salget er temmelig likt fordelt mellom modellene 50 og 55. I grove trekk er dette forskjellene:

  • Pris 55: 663.000. 50: 499.000

  • Rekkevidde fabrikkmålt 55: 385 km. 50: 299 km.

  • Rekkevidde for testmodellene i NAF/Motors vintertest 55: 341 km. 50: 259 km.

  • Batteristørrelse 55: 95 kWt. 50: 71 kWt.

  • Ladekapasitet 55: 150 kW. 50: 120 kW.

  • Ladeevne NAF/Motors vintertest 55: 8-80 prosent på 27 min. 50: 6-80 prosent: 30 min.

  • Effekt 55: 408 hk. 50: 313 hk.

  • Prestasjoner 0-100 km/t 55: 5,7 sek. 50: 7 sek.

I motsetning til hva flere eksperter tippet, så har minstemann i e-tron-familien markert seg kraftig på salgslistene.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Mange har tatt feil

Skeptikerne trodde ikke en så stor bil med såpass begrenset rekkevidde skulle bli en suksess i et segment der kundene gjerne betaler litt mer – og der rekkevidde lenge har vært den viktigste faktoren. Men mange har tatt feil.

– Dette er en bil som dekker et skrikende behov, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.

– Vi ønsker oss mange flere alternativer med god plass og rekkevidde i prissjiktet 400-500.000, som også har mulighet for å trekke tilhenger. e-tron 50 plasserer seg noe over en halv million, og det oppfattes nok som et attraktivt prisnivå til tross for at det betyr mindre rekkevidde, mener han.

Den praktiske forskjellen i rekkevidde målt mot 55-utgaven betyr ikke stort i hverdagen.

Bedre kjent med brukervanene

– Hvis man stort sett holder seg i en viss omkrets av der man bor, og lader mest hjemme, er det nok mange som vurderer forskjellene mellom modell 50 og 55 som uvesentlige opp mot ekstrakostnaden, sier Frydenlund.

STRATEGISK: Elbilforeningens Ståle Frydenlund påpeker at den minste e-tron fyller manges behov. Foto: Aksel Jermstad/elbil.no
STRATEGISK: Elbilforeningens Ståle Frydenlund påpeker at den minste e-tron fyller manges behov. Foto: Aksel Jermstad/elbil.no

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener kombinasjonen av gode ladeegenskaper og en pris flere kan akseptere, er den viktigste årsaken til at så mange velger e-tron 50.

Selv om rekkevidden fortsatt vil være viktig, tror han flere kjøpere er i ferd med å få øynene opp for andre faktorer, særlig lading.

– I årene fremover vil lademulighetene være flaskehalsen i utviklingen. Bilene vil levere god rekkevidde, men hurtiglademulighetene henger etter. Det er tilfelle allerede nå. Langs mange veistrekninger vil man slite med å utnytte ladehastigheten til for eksempel e-tron. Mange lange strekninger har knapt nok lynladere, så her må utbyggingstakten kraftig opp framover. Flere og kraftigere ladere må på plass for at folk skal kunne komme seg effektivt rundt, understreker Sødal.

 

BRA KOMBO: – Kombinasjonen av gode ladeegenskaper og en pris flere kan akseptere, er den viktigste årsaken til at så mange velger e-tron 50, mener Nils Sødal i NAF.
BRA KOMBO: – Kombinasjonen av gode ladeegenskaper og en pris flere kan akseptere, er den viktigste årsaken til at så mange velger e-tron 50, mener Nils Sødal i NAF.

Jevn fordeling

Direktør for Audi i Norge, Elin Sinervo, bekrefter at det er jevn fordeling i salget av e-tron 50 og e-tron 55. 

Hun påpeker at rekkeviddefaktoren er i ferd å føye seg inn i et mer nyansert bilde av elbilen.

– Etter hvert som elbilmarkedet har stabilisert seg, modellutvalget har blitt større og kundene har blitt bedre kjent med brukervanene sine, ser vi at elbilvalget ikke lenger bare tas på bakgrunn av rekkevidden, sier hun.

– Rekkevidde er fortsatt viktig, men det sees i sammenheng med en rekke andre, mer tradisjonelle faktorer – som merkevarepreferanser og utstyrsmuligheter, men også ladehastigheten, sier Sinervo.

Lader raskest

Det siste blir en stadig viktigere faktor. Og begge de to e-tron-modellene fikk meget gode resultater da NAF og Motor nylig kjørte 20 elbiler i vintertest.

– e-tron 50 er blant de elbilene på markedet som lader raskest, noe som gjør at den også fungerer godt på de lange turene der du er avhengig av å lade. I tillegg ser vi at stadig flere ser viktigheten av forflytningshastigheten, altså sammenhengen mellom rekkevidden og ladehastigheten. Her er både e-tron 50 og e-tron 55 markedsledende, sier Sinervo.

Powered by Labrador CMS