De viktigste Shanghai-nyhetene:
Mye mer av det samme nye
Verdens største bilutstilling i verdens største bilmarked arrangeres denne uka, og Shanghai-utstillingen byr på enda mye mer av det som har dominert bilbransjen de siste årene: Elektrifisering og et stadig større snev av selvkjøring.
Nyhetene for det kinesiske hjemmemarkedet dominerer naturlig nok, når drøyt 1,1 millioner mennesker er ventet å ta turen til messa for å se hva som kommer.
De vil se Volvo-eier Geely presentere den første bilen av det helelektriske merket Geometry, som peiler seg inn prismessig i hakket under premium-modellene.
Geometry A er 470 cm lang og kommer med batteripakker på henholdsvis 52 og 62 kWt – som skal gi rekkevidde 40-mil-tallet. Og ikke minst: Den hurtiglader til 80 prosent på en halvtime.
Kanskje aller viktigst skal den bidra til å løfte Geely opp til en plass blant verdens 10 største bilprodusenter. Det som i 1986 ble etablert som en kjøleskap-produsent, har vokst til å bli en virkelig kraft i internasjonal bilindustri – med kjøpet av Volvo, eierandelen i Daimler og egne merker som Lynk & co – og nå Geometry.
Les også: Usikker på Norges elbil-strategi
Tysk sci-fi
Selv om Kina i mer enn 10 år har vært verdens største bilprodusent, er det stadig to vestlige selskaper som er størst også i Kina, nemlig General Motors og Volkswagen.
Og nettopp VW sparket i gang Shanghai-utstillingen med å vise fram siste tilskudd i I.D.-serien: Roomzz.
Den batterielektriske stor-SUV’en med tre seterader kommer i salg – først i Kina – fra 2021.
Bilen er ribbet for det tradisjonelle dashbordet, og kommer med mulighet for helautomatisk kjøremodus, det såkalte «I.D. Pilot Relax».
Ikke bare har den nivå 4-teknologi på selvkjøringsskalaen (der 5 er fullstendig selvkjøring). Den har seter som kan roteres 25 grader og slik skape en lounge-følelse.
Men disse to tingene kan kobles, slik at bilen konfigurerer setene i tråd med kjøremoduset du velger – inkludert mulighet til å legge setet ned i liggeposisjon.
Roomzz får 450 km rekkevidde (WLTP), skal gjøre 0-100 på 6,6 sekunder og ha en toppfart på 180 km/t.
Les også: De viktigste Genève-nyhetene
Audis neste nivå
Konsernsøster Audi kommer med sitt frampek i en vesentlig lavere vektklasse. Konseptbilen AI:EM er myntet på de stadig flere av oss som bor i verdens byer – og derfor ikke har ubegrenset plass.
AI:EM er 430 cm lang, men har likevel 277 cm mellom akslingene takket være den elektriske plattformen bilen tenkes bygd på. Der Roomzz har tre rader, er AI:EM tenkt for bare to personer – riktignok med mulighet for å utvide til fire.
Men også AI:EM kommer med selvkjøring på nivå 4. Parallelt utvikler Audi sin første nivå 5-bil, Audi AIcon, som selskapet har vist skisser av ved ulike anledninger. AI:ME har både ratt og pedaler, den vil ha brukerkonfigurering i et annet omfang enn vi er vant, men vi får i beste fall se bilen et godt stykke utpå 2020-tallet.
Les også: Kjøper batteri til 50 millioner biler
Mercedes-SUV
Litt mer håndfast og nærmere i tid:
Mercedes kommer omsider med konseptutgave av kompakt-SUV’en GLB, bare 463 cm lang, men med seteplass til sju. Mercedes-sjef Dieter Zetsche lover en serieprodusert modell i sommer.
Blant BMW-modellene som vises fram er en ladbar X1 som har 110 km rekkevidde (opp fra 60 km).