ROMMET UTVIDES: Denne bilen er bare to år unna. VW-sjefen Herbert Diess viste fram SUV’en I.D. Roomzz i forkant av Shanghai-utstillingen.

De viktigste Shanghai-nyhetene:

Mye mer av det samme nye

Verdens største bilutstilling i verdens største bilmarked arrangeres denne uka, og Shanghai-utstillingen byr på enda mye mer av det som har dominert bilbransjen de siste årene: Elektrifisering og et stadig større snev av selvkjøring.

Publisert Sist oppdatert

Nyhetene for det kinesiske hjemmemarkedet dominerer naturlig nok, når drøyt 1,1 millioner mennesker er ventet å ta turen til messa for å se hva som kommer.

De vil se Volvo-eier Geely presentere den første bilen av det helelektriske merket Geometry, som peiler seg inn prismessig i hakket under premium-modellene.

Geometry A er 470 cm lang og kommer med batteripakker på henholdsvis 52 og 62 kWt – som skal gi rekkevidde 40-mil-tallet. Og ikke minst: Den hurtiglader til 80 prosent på en halvtime.

Kanskje aller viktigst skal den bidra til å løfte Geely opp til en plass blant verdens 10 største bilprodusenter. Det som i 1986 ble etablert som en kjøleskap-produsent, har vokst til å bli en virkelig kraft i internasjonal bilindustri – med kjøpet av Volvo, eierandelen i Daimler og egne merker som Lynk & co – og nå Geometry.

Les også: Usikker på Norges elbil-strategi

Tysk sci-fi

Selv om Kina i mer enn 10 år har vært verdens største bilprodusent, er det stadig to vestlige selskaper som er størst også i Kina, nemlig General Motors og Volkswagen.

Og nettopp VW sparket i gang Shanghai-utstillingen med å vise fram siste tilskudd i I.D.-serien: Roomzz.

Den batterielektriske stor-SUV’en med tre seterader kommer i salg – først i Kina – fra 2021.

RIBBET: I.D. Roomzz har ratt, men er ribbet for det meste annet du kjenner fra din gamle Golf.

Bilen er ribbet for det tradisjonelle dashbordet, og kommer med mulighet for helautomatisk kjøremodus, det såkalte «I.D. Pilot Relax».

Ikke bare har den nivå 4-teknologi på selvkjøringsskalaen (der 5 er fullstendig selvkjøring). Den har seter som kan roteres 25 grader og slik skape en lounge-følelse.

Men disse to tingene kan kobles, slik at bilen konfigurerer setene i tråd med kjøremoduset du velger – inkludert mulighet til å legge setet ned i liggeposisjon.

Roomzz får 450 km rekkevidde (WLTP), skal gjøre 0-100 på 6,6 sekunder og ha en toppfart på 180 km/t.

Les også: De viktigste Genève-nyhetene

Audis neste nivå

Konsernsøster Audi kommer med sitt frampek i en vesentlig lavere vektklasse. Konseptbilen AI:EM er myntet på de stadig flere av oss som bor i verdens byer – og derfor ikke har ubegrenset plass.

AI:EM er 430 cm lang, men har likevel 277 cm mellom akslingene takket være den elektriske plattformen bilen tenkes bygd på. Der Roomzz har tre rader, er AI:EM tenkt for bare to personer – riktignok med mulighet for å utvide til fire.

NESTE AUDI: Konseptbilen AI:EM viser hvordan Audi tenker seg bilen utpå 2020-tallet.

Men også AI:EM kommer med selvkjøring på nivå 4. Parallelt utvikler Audi sin første nivå 5-bil, Audi AIcon, som selskapet har vist skisser av ved ulike anledninger. AI:ME har både ratt og pedaler, den vil ha brukerkonfigurering i et annet omfang enn vi er vant, men vi får i beste fall se bilen et godt stykke utpå 2020-tallet.

Les også: Kjøper batteri til 50 millioner biler

Mercedes-SUV

Litt mer håndfast og nærmere i tid:

Mercedes kommer omsider med konseptutgave av kompakt-SUV’en GLB, bare 463 cm lang, men med seteplass til sju. Mercedes-sjef Dieter Zetsche lover en serieprodusert modell i sommer.

Blant BMW-modellene som vises fram er en ladbar X1 som har 110 km rekkevidde (opp fra 60 km).