KREATIVT BUDSKAP: Ringene i Audis logo fjerner seg fra hverandre og trekker seg sammen for å symbolisere at man skal holde avstand, men likevel holde sammen. Foto: Audi AG
KREATIVT BUDSKAP: Ringene i Audis logo fjerner seg fra hverandre og trekker seg sammen for å symbolisere at man skal holde avstand, men likevel holde sammen. Foto: Audi AG

Kreativ påminnelse fra bilprodusentene:

Slik markerer de korona-alvoret

Volkswagen og Audi endrer merkelogoene sine for å symbolisere det viktigste budskapet i krisen verden nå opplever: Hold avstand, hold sammen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER KRISEN: Korona-krisen setter også bilindustrien på prøve.

Spesielt Audis fire ringer – som fjerner seg fra hverandre og trekker seg sammen igjen – fungerer utmerket til å spre den viktige oppfordringen om å holde den nødvendige fysiske distansen, men pleie nærheten.

Forhåpentligvis kan ringene slutte seg sammen for godt i en nær framtid. I øyeblikket er all bilproduksjon i Europa stanset, det fleste fabrikkene i USA er stengt, og ellers svært mye på verdensbasis.

NY: Den nye logoen Volkswagen presenterte sist høst.
NY: Den nye logoen Volkswagen presenterte sist høst.

TRADISJON: De fire ringene som utgjør Audis logo.
TRADISJON: De fire ringene som utgjør Audis logo.

Endret logo

Det får naturligvis store følger for ansatte både hos produsentene og de mange underleverandørene – i tillegg til de økonomiske konsekvensene ingen foreløpig ser omfanget av.

Volkswagen gjorde for øvrig en endring på sin logo (bildet over) så sent som på høsten i fjor. Det klassiske VW-symbolet ble enklere, renere og todimensjonalt. Borte ble skyggeeffektene som også fikk en utilsiktet symbolikk under opprullingen av dieselskandalen.

Et artig initiativ med et alvorlig budskap fra Volkswagen-konsernet. 

PÅMINNELSE: VW brukte sin egen logo for å minne om å holde avstand.
PÅMINNELSE: VW brukte sin egen logo for å minne om å holde avstand.

Husker du Corona?

Men det er naturligvis vanskelig å måle seg med bilen som faktisk het Corona – Toyota Corona. Én av de mer folkelige modellene i rekken av alle Toyotaer som i en 30-årsperiode helst skulle starte med bokstaven «C»:

Corolla, Carina – for mange også Cressida – og etter hvert Camry. Og selvsagt den mer sportslige Celica og toppmodellen Crown. Corona ble produsert fra 1957 til 1982, og det ble også laget en større og mer luksuriøs modell som het Corona MK II.

EKTE CORONA: Toyota produserte i 25 år en modell som het Corona, og denne litt større og mer luksuriøse versjonen, Corona Mark II.
EKTE CORONA: Toyota produserte i 25 år en modell som het Corona, og denne litt større og mer luksuriøse versjonen, Corona Mark II.

Powered by Labrador CMS