BE OM DOKUMENTASJON: – Vi ber medlemmene våre om å be forhandlerne dokumentere at de faktisk har måttet betale mer for bilen, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Be selger dokumentere prisøkningen, sier NAF:

NAF advarer om ulovlige prisøkninger på nye biler

Mens meldingene om prisøkninger på nybil nå nærmest hagler inn, rykker NAF ut og advarer mot det de mener er ulovlige prisøkninger.

Publisert Sist oppdatert

De siste ukene har varslingene om prisøkninger kommet tett, og de fleste importørene og forhandlerne plusser på et rundt, høyt tall.

Ford plusser på over 40.000 kroner på sin Focus, prisen på den kommende storselgeren Volkswagen ID.3 jekkes opp ca. 25.000 kroner, og den nye helelektriske Lexus ble over natten 40.000 kroner dyrere.

Norges for øyeblikket mest populære bil, Audi e-tron, er blitt inntil 12 prosent dyrere.

Aller først ute med de kraftige prisøkningene var Mitsubishi, som allerede fra 1. april satte opp prisen med 15.000 kroner for populære Outlander i hybridversjon. Og da kronen sank som en stein, steg også Hyundai Kona med hele 45.000 kroner.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

– Betydelig påslag

– Prisøkningen på 45.000 kroner for en bil som opprinnelig kostet 379.000 kroner er et ganske betydelig påslag, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Nå kontakter fortvilte bilkjøpere NAF.

Svennungsen påpeker at flere NAF-medlemmer har fått varsel om prisøkning for kontrakter som ble inngått før koronaen og oljeprisfallet. Prisøkningene kom også mens valutakursen var på det minst gunstige for importvarer.

– Vi ber derfor medlemmene våre om å be forhandlerne dokumentere at de faktisk har måttet betale mer for bilen. Det må ifølge kontraktene til bilbransjeforbundet være en forutsetning for å kunne kreve høyere pris for bilen, understreker Svennungsen.

Standardkontrakt

De fleste forhandlerne bruker standardkontrakten til Norges bilbransjeforbund, hvor det heter at prisen kan økes kun dersom fabrikken eller importøren øker prisen, eller prisøkningen skyldes valutaendringer.

Kunden kan dessuten gå fra avtalen dersom prisøkningen er på mer enn seks prosent av bilens totalpris.

– I slike tilfeller bør kundene bli flinkere til å benytte forbrukermakten sin og gå fra avtalene sine, sier Svennungsen.

Den enkelte bilen

NAF påpeker at forhandleren ikke kan øke prisen for å ta inn sitt generelle tap i en vanskelig tid.

– Det er den konkrete økningen i kostnader ved den enkelte bil som skal være grunnlag for prisøkningen, påpeker Janne Pedersen, seniorrådgiver i NAF.

– Hva synes NAF om at flere importører og forhandlere øker prisen like mye for alle versjoner eller alle modeller?

– Vi stiller spørsmål ved at prisøkningen blir helt lik for ulike versjoner av bilmodellene. Det er nettopp derfor vi mener forbruker må kunne be forhandleren om dokumentasjon for prisøkningen, sier Pedersen.

– Utenkelig

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening sier det er utenkelig at noen øker prisene uten å være nødt.

– Særlig ikke nå i denne situasjonen hvor bilsalget går ned og markedet for nye biler er tøft. Konkurransen er knallhard. Derfor er det ingen som øker prisene med mindre de må. Vanligvis ønsker man å flate ut topper og bunner, slik at det blir minst mulig endring for forbruker, sier han til Motor.