KAMPEN OM KAKEN: Bilmarkedet er som en kake som krymper for tiden. Alle markedsaktører vil ha en større del av den, og noen lykkes – andre ikke. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

Lederskifte i bilmarkedet:

Her er vinnerne og taperne i bil-Norge hittil i år

Bilsalget i Norge har begynt å falle og det blir stadig viktigere å karre til seg stykker av en krympende kake. I årets første kvartal endret maktbalansen seg betydelig i kampen om markedsandeler i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor har sett nærmere på hvordan bilmerkenes markedsandeler endrer seg hittil i 2020.

Koronakrisen var fortsatt ikke ekstremt synlig på registreringsstatistikken over personbiler, som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) lanserte i begynnelsen av mars. Bilene som blir registrert er jo i stor grad biler som er bestilt flere uker, av og til flere måneder i forveien.

Salget av biler faller nå en god del mer – selv om bransjen fryktet enda verre.

Krisen har altså begrenset innvirkning på hvordan markedsutviklingen i første kvartal kan tolkes, spesielt når det gjelder å se hvilke bilprodusenter som har sett sin posisjon styrket og hvilke som er blitt svekket så langt i år.

Om det skal kåres vinnere og tapere i et gitt tidsintervall er det lurt å ha minst tre måneder med registreringer som referanse, og da passer det bra å se nærmere på status etter første kvartal 2020.

Store endringer

Blant de ti mest solgte merkene er det stort sett gjengangere, men det er interessant å se på de uvanlig store prosentvise endringene fra tilsvarende kvartal i fjor.

Bare tre av de ti har gått frem i volum, altså i antall registreringer, ikke overraskende merker som har hatt en fornyet offensiv innen elektrifisering av modellrekken – den mest oppsiktsvekkende er selvsagt Audi, som har kjempesuksess med sin e-tron.

Topp ti i første kvartal – og volumendring fra første kvartal 2019

Merke

1. kvartal

Endring fra 2019

1. Audi

4027

+223,2 %

2. Volkswagen

3795

-19,9 %

3. Toyota

2861

-7,9 %

4. BMW

2395

-19,6 %

5. Volvo

2030

-18,6 %

6. Hyundai

1994

-12,4 %

7. Skoda

1756

+31 %

8. Nissan

1681

-21,5 %

9. Mercedes-Benz

1479

+66,2 %

10. Tesla

1408

-80 %

TOTALT

32.358

-15,9 %

Kilde: OFV AS

Allerede her er det veldig tydelig at Audi i dette kvartalet har veltet Tesla ned fra tronen og overtatt plassen på spektakulært vis.

De nyeste tallene fra Statens vegvesen viser for øvrig at denne tendensen fortsetter og forsterkes en uke inn i april.

Teslas tall må riktignok ses i sammenheng med at de hadde et helt ekstraordinært første kvartal i fjor med utlevering av et stort volum Model 3 som det var kommet bestillinger på gjennom flere måneder i forkant.

Nøkkelen er markedsandeler

For å kåre vinnere og tapere i hele markedet, er det selvsagt ikke nok å se på oppgang eller nedgang i volum, men også se på hvordan det relative styrkeforholdet har endret seg innbyrdes.

Eksempelvis viser tabellen at markedet som helhet er ned 15,9 prosent; med andre ord er ikke Toyota (tilbake 7,9 prosent) eller Hyundai (tilbake 12,4 prosent) tapere relativt sett.

Da blir endring i markedsandeler dobbelt interessant. Ikke å miste, men helst vinne, markedsandeler er kritisk, spesielt i krisetider som den markedet er på vei inn i.

De to grafene nedenfor viser merkene som i størst grad henholdsvis har vunnet og tapt markedsandeler.

Da blir tronskiftet mellom Audi og Tesla enda mer synlig, og det tydeliggjøres hvordan Mercedes, Skoda, Renault og Kia har styrket sine posisjoner, mens Mitsubishi, Jaguar og Ford har svekket sine.

Tilfellet Jaguar er noe spesielt , da de i fjor hadde fordelen av å ha en allerede godt etablert elektrisk premium-SUV på markedet før andre konkurrenter enn Tesla hadde fått fotfeste.

Det er også verdt å merke seg at langt fra alle markedsandelene Tesla har tapt, er tatt av Audi. Det er svært nærliggende å tenke at Mercedes og Porsche har hentet inn en god del her også.