FOLKETS FAVORITT: Nordmenn flokker seg om Audi e-tron, som toppet registreringsstatistikken også i mars. Foto: Tomm W. Christiansen
FOLKETS FAVORITT: Nordmenn flokker seg om Audi e-tron, som toppet registreringsstatistikken også i mars. Foto: Tomm W. Christiansen

Ikke nyregistreringskrise riktig ennå:

Audi e-tron er den nye folkevogna

Et stort båtlass hjalp ikke så mye: Tesla er ned 80 prosent fra første kvartal 2019 på registreringsstatistikken, der krisen ennå ikke er særlig synlig. Audi e-tron er stadig folkets nye favoritt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN:  I mars ble det registrert 12.451 nye personbiler, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Fallet i antall nyregistreringer kan se dramatisk ut. Antall nye registrerte personbiler i mars 2020 er 32,2 prosent lavere enn det var i mars 2019.

Men mars 2019 var en helt eksepsjonell måned, da lang tids oppsamlet etterspørsel etter Tesla Model 3 førte til historiske utleveringstall den måneden. Alle tidligere rekorder ble ettertrykkelig slått.

Ikke fullt så ille…

Sammenligner vi med de foregående månedene (januar 9561, februar 10 346) er tallet i seg selv det beste hittil i år, bare noe lavere enn snittet for mars de senere årene. Selv om det er det laveste marstallet siden 2013 er det ikke sjokkerende lavt.

Koronakrisen, som nå utvilsomt merkes godt i bilforretningene, har altså ikke gitt seg store utslag i registreringene i første kvartal. Nedgangen er på 15,9 prosent i forhold til første kvartal 2019.

På samme tid er bruktbilimporten ned 39,3 prosent (ned 53,7 prosent i mars) og bruktbilomsetningen (eierskiftene) ned 5,9 prosent (ned 21 prosent i mars).

Historisk for Audi

For første gang klarer Audi å bli mest registrerte bilmerke i mars – og dessuten også mest registrert i første kvartal samlet. Ingen andre steder i verden har Audi slike tall.

Bragden skyldes selvfølgelig et imponerende antall registrerte eksemplarer av el-SUV-en Audi e-tron, som med 1681 registreringer i mars er på hele 3754 biler tilsammen så langt i år.

Elbilandelen nådde i mars nesten 56 prosent og for første gang noensinne i ett kvartal er over halvparten av de nye registrerte personbilene elbiler (50,5 prosent).

I tillegg kommer de ladbare hybridene (19,2 prosent i mars og hittil i år) og de øvrige hybridene (7,1 i mars, 10 prosent i 2020) og sørger for at fossilbilene må nøye seg med under 20 prosent av markedet i mars.

I alt ble det registrert 6966 nye elbiler i mars. Markedsandelen på 55,9 prosent er tidenes nest beste, i mars 2019 var andelen 58,4 prosent.

Nå var det Tesla Model 3 som kom på andreplass bak e-tron, med 997 biler, etterfulgt av en e-Golf-modell på billigsalg, Hyundai Kona – som virkelig har fått opp leveringstakten – og Nissan Leaf.

Fordelingen på drivstoff:

Drivlinje

Andel  i mars

Andel i 1. kvartal

Elektrisitet

55,9 prosent

50,5 prosent

Ladbar hybrid

19,2 prosent

19,2 prosent

Diesel

10 prosent

10,8 prosent

Hybrid

7,1 prosent

10 prosent

Bensin

7,7 prosent

9,5 prosent

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken 

NÅDDE IKKE OPP: Som vanlig var mars en sterk måned og nesten 1000 Tesla Model 3 ble registrert – men det holdt langt fra i kamp med Audi e-tron (1681 biler).
NÅDDE IKKE OPP: Som vanlig var mars en sterk måned og nesten 1000 Tesla Model 3 ble registrert – men det holdt langt fra i kamp med Audi e-tron (1681 biler).

Merker og modeller bytter plass

Bilmerkestatistikken ser naturlig nok ganske uvant ut i toppen, med Audi foran VW og Toyota, de to merkene som vanligvis kaprer plassene 1 og 2.

Med unntak av Audi er det bare to merker i topp ti som øker i forhold til i fjor:

Skoda takket være elektrisk Citigo og ladbar Superb (men også fossil Octavia fortsetter å selge bra), og Mercedes – med sin fornyede portefølje ladbare hybrider i tillegg til den moderat selgende EQC.

På modelltoppen konstaterer vi at samtlige biler i topp ti-listen for første kvartal er ladbare, selv Toyotas hybrider RAV4, C-HR Yaris og Corolla havner lenger ned. De klarer likevel samlet å sørge for at Toyota holder seg på pallen så langt i 2020.

Tabellene nedenfor er rangert etter antall registreringer i første kvartal:

Topp ti - bilmerker

Merke

Mars

1. kvartal

1. Audi

1785

4027

2. Volkswagen

1489

3795

3. Toyota

799

2861

4. BMW

758

2395

5. Volvo

694

2030

6. Hyundai

723

1994

7. Skoda

810

1756

8. Nissan

597

1681

9. Mercedes-Benz

660

1479

10. Tesla

1131

1408

Totalt

12451

32358

Topp ti – bilmodeller

Modell

Mars

1. kvartal

1. Audi e-tron

1681

3754

2. Volkswagen Golf

688

1959

3. Nissan Leaf

518

1368

4. Hyundai Kona

530

1260

5. Tesla Model 3

997

1216

6. Mitsubishi Outlander

481

1179

7. Renault Zoe

242

1037

8. BMW i3

298

807

9. Hyundai Ioniq

172

660

10. Volvo XC60

213

652

Totalmarked

12451

32358

Topp ti - elbiler

Modell

Mars

1. kvartal

1. Audi e-tron

1681

3754

2. Volkswagen Golf

650

1902

3. Nissan Leaf

518

1368

4. Hyundai Kona

525

1252

5. Tesla Model 3

997

1216

6. Renault Zoe

242

1037

7. BMW i3

298

807

8. Hyundai Ioniq

165

613

9. Kia Soul

134

589

10. Skoda Citigo

216

486

Totalmarked

6966

16347

Topp ti – ladbare hybrider

Modell

Mars

1. kvartal

1. Mitsubishi Outlander

481

1179

2. Volvo XC60

207

596

3. Volvo V60

87

361

4. BMW X5

59

319

5. Peugeot 3008

109

284

6. Volkswagen Passat

111

283

7. Skoda Superb

114

282

8. BMW X3

146

254

9. Mercedes-Benz C-klasse

99

251

10. Volvo XC90

90

243

Totalmarked

2392

6221

Topp ti – fossilbiler

Modell

Mars

1. kvartal

1. Skoda Octavia

210

453

2. Volkswagen T-Roc

132

339

3. Skoda Kodiaq

107

254

4. Mazda CX-30

84

236

5. Ford Focus

56

223

6. Volvo XC40

43

193

7. Volkswagen Transporter

88

176

8. Suzuki Swift

52

171

9. Nissan Qashqai

41

163

10. Suzuki SX4 S-Cross

59

143

Totalmarked

2209

6567

Kilde alle tall: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

 

Powered by Labrador CMS