JUBILANT: Nissan Leaf-modell nummer 60.000 i Norge ble registrert i mars, men den generelle trenden for bilsalget er svært dårlig. Foto: Nissan Motor

Oppdaterte tall avfeier fall i bilsalget:

Nye e-tron-rekorder løfter nybilsalget

Elbilstatistikken etter de første tre ukene av mars viste kraftig fallende tall for nybilsalget. Men da tallene ble oppdatert natt til tirsdag var det med et voldsomt etterslep som gir en helt annen kurve. Nye Audi e-tron-rekorder løfter mars til årets beste måned.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mars er vanligvis en måned med gode registreringstall for bilimportørene.

Registreringsstatistikken for elbiler var etter tre uker hele 14 prosent bak tallene for februar, selv om Teslas første storlevering for året var kommet med.

Pr søndag kveld var det registrert 3328 helelektriske biler i mars, mot 3869 elbiler etter 21 dager i februar måned.

Men da tallene ble oppdatert igjen tirsdag morgen, var statistikken dramatisk annerledes:

Med 4890 nyregistrerte elbiler var antallet 762 biler over tilsvarende tall etter 24 dager av forrige måned – og da var naturligvis ikke tirsdagsregistreringene kommet med.

De offisielle mars-tallene kommer fra Opplysningsrådet for veitrafikken i midten av neste uke.

Utviklingen i registreringstallene for elbiler har vist en vekst mot fjoråret på henholdsvis 24,5 (januar) og 14,1 (februar) prosent.

Det lå i kortene at årets marstall ville bli svakere enn i 2019, ettersom Tesla Model 3 i fjor kom inn på markedet med historisk sterke leveringstall i mars. Totalt ble det da registrert hele 10.728 elbiler.

Korona og venting

De helelektriske bilene har kapret en stadig større andel av det totale bilsalget, og de hadde en vekst i markedsandel på henholdsvis 6,5 og 9,1 prosentpoeng i årets to første måneder.

Det er nærliggende å tro at usikkerheten i det store økonomiske bildet etter koronautbruddet påvirker bilsalget. Samtidig har elbilsalget i Norge hele tiden vært kraftig preget av leveringsstatus på de mest etterspurte modellene. Mange venter dessuten spent på helt nye biler som VW ID.3, Skoda Enyaq, Polestar 2, VW ID.4, Volvo Recharge XC40 og Tesla Model Y.

Men e-tron-tallene i mars, der nyregistreringene er fordelt ganske jevnt mellom 55-modellen og den rimeligere 50-modellen med kortere rekkevidde, setter ny fart i rekkevidde-debatten.

Det var skepsis til en 50-modell med bare 300 km rekkevidde, men salgstallene mer enn antyder at den kapasiteten fyller behovet for mange bilkjøpere.

Hittil i mars er det registrert drøyt 1100 Audi e-tron og over 650 Tesla Model 3. Årets første store ladning med Model 3-biler kom til Tesla-butikkene denne måneden, etter bare drøyt 200 leveringer i årets to første måneder.

e-tron er årets klart mest solgte bilmodell, med nær 3300 registrerte biler hittil i år.

Nærmest følger veteranene VW e-Golf og Nissan Leaf med henholdsvis 1745 og 1551 biler, pr tirsdag morgen.

Nissan Leaf har forøvrig 60.000 registreringer totalt i Norge med nyregistreringene i mars.

12,8 prosent av alle Leaf’er som er produsert, triller rundt på norske veier.