IKKE HARRY: Caravanbransjen har kvittet seg med harry-stempelet. Nå kjøper folk fra alle samfunnslag bobil, sier generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm. Foto: Norges Caravanbransjeforbund

HISTORISK STORT BOBILSALG I NORGE

Pensjonister kjøper bobiler som aldri før

I fjor ble det solgt 3052 nye bobiler i Norge, noe som er en økning på 10 prosent fra året før. Størst økning var det på store biler over 3,5 tonn. Pensjonister med solid økonomi som ønsker spennende opplevelser med mye komfort, er den store kjøpegruppen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er fantastisk i et år hvor det har vært mye «uro» og negativ omtale i mediene rundt norsk økonomi, med blant annet stadig økende arbeidsledighet. Men ser vi på hovedmålgruppen for bobiler, så er disse pensjonister med solid økonomi som i liten grad påvirkes av svingninger i økonomien, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

– Hovedgruppen som handler ny bobil er den samme som tidligere. De er gjerne i slutten av 50-årene eller eldre, har trygg og solid økonomi, handler ikke over evne og virker ikke å være veldig avhengig av de økonomiske svingningene, sier Mette Kjærsund som er produktansvarlig for fritidssegmentet ved Santander Consumer Bank.

Les også: 5 millioners luksus eller 150.000 kroners krypinn?

Når det gjelder campingvogner, så var salget tilnærmet uendret fra 2015 til 2016. Totalt ble det registrert 2607 nye campingvogner i fjor. Dette er 0,4 % mer enn 2015.

– Vi har de to siste årene klart å stoppe den negative trenden som vi har hatt siden 2012, og det er bransjen fornøyd med. Det er først og fremst de yngre som velger campingvogn, sier Geir Holm.

Han tror det er flere årsaker til at bobiler opplever en sterk vekst i Norge, og trekker frem et økende behov for gode opplevelser i forbindelse med ferie og fritid.

Les også: Dette er Norges beste omveier

- Caravanbransjens inntrykk er at nordmenn nå er mer opptatt av god kvalitet på ferie- og fritidsopplevelsene. Både bobil og campingvogn har høy standard og tilbyr mye komfort, sier Holm, som også peker på at caravanbransjen har kvittet seg med harry-stempelet.