HELT TOMT: Vi kjørte ni elbiler fullstendig tomme for batteri og testet ladeegenskapene etterpå. Her trilles en Kia e-Soul inn til lading ved Vinstra. Foto: Peter Raaum
NAF og Motors store ladetest:
Se bilen som leder suverent i ladekøen
Rekkeviddeangsten blir mer eller mindre kurert med de nyeste elbilene. Ladeangsten derimot… Det er slett ikke enkelt å være nybegynner i et virvar av apper, brikker, betalingsløsninger, ledninger, kontakter, ulike ladeoperatører og diverse tekniske begreper.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidde og lading på ni av de mest solgte kompaktklasse-bilene: Kia e-Soul, Tesla Model 3, VW e-Golf, BMW i3, Opel Ampera e, Kia e-Niro, Hyundai Kona og de to Nissan Leaf-modellene med 40 og 62 kWt.
Elbiler til i underkant av 400.000 kroner, som Kia e-Niro, Opel Ampera e, Hyundai Kona og Kia e-Soul, går uproblematisk 35-40 mil på en grei sommerdag.
Norges mest solgte bil, Tesla Model 3, er litt dyrere – men går til gjengjeld enda lenger.
Så begrepet rekkeviddeangst kan vi snart stryke fra listen over diagnoser.
Men selv ikke de mest rutinerte laderne kan reparere ødelagte ladestasjoner eller snike i ladekøen. Og vær sikker på at også de roter med apper, brikker og diverse betalingsløsninger.
Med mindre man kjører Tesla og har kommet litt inn i rutinene. Den amerikanske elbilpionéren har fortsatt et stort forsprang med sitt unike ladenettverk og enkle betalingsløsning.
Det er en vesentlig forskjell fra å lade solo hjemme på gårdsplassen, til plutselig å vente på tur ved en ukjent ladestasjon omgitt av mennesker med høyst ulik kompetanse og tålmodighet.
På hjemmesidene til NAF finner du det meste du trenger å vite om elbiler og lading. Her får du oversikt over ladeoperatører, betalingsmåter, bruk av ladebrikke, tips om optimal lading og noen råd om god ladekultur.
Der kan du bli en fullbefaren teoretiker.
Men altså ingen praktiker.
Trøsten er at du lærer fort.
Vi testet ni populære kompaktbiler en fin sommerdag – først rekkevidde og deretter ladeutfordringer. Alle på NAF og Motors testlag lastet i forkant ned seks apper for å dekke alle de store operatørene og andre nyttige oversikter over ladestasjoner: Fortum, Grønn Kontakt, Circle K, PlugShare, Ionity og BKK. Alle på norsk.
Nå som flere av de nye bilene kan lade med høyere effekt enn 50 kW, er det fristende å søke mot lynladerne for å lade raskt.
Utfordringen er at ingen av de norske appene har søkefunksjon på effekt. Du må altså først trykke deg inn på den aktuelle ladestasjonen for å få opplysninger om effekt. Det er litt tungvint.
De ulike ladeoperatørene har ulike priser på sine tjenester. Og prisene påvirkes ytterligere av om du er registrert kunde eller bare dropper innom.
Priseksempel fra Fortum:
Hurtiglader: 2,75 kroner per minutt for en registrert bruker. 4,00 kroner per minutt for drop-in.
Lynlader: 3,50 per minutt for registrert bruker, 6 kroner per minutt for drop in.
Følgende scenario er høyst realistisk:
Du er på tur med din e-Golf og får behov for å lade. Du vil gjøre det kjappest mulig – og tenker at en lynlader logisk nok vil være mest effektiv, det ligger jo i navnet.
Men du er ikke registrert som kunde hos Fortum. Du lader i 47 minutter. Da betaler du altså 294 kroner.
I tillegg står du på en ladestasjon som gir en effekt bilen ikke tar imot. Det er bilen selv som bestemmer hvor mye lading den klarer å ta imot – ikke laderen.
Altså: Sjekk hvilken effekt din bil kan lades med.
Hadde du derimot gjort alt riktig i dette eksempelet – vært kunde hos Fortum, og stått den samme tiden på en hurtiglader – hadde prisen blitt 129,50 kroner.
Står du på en ladestasjon som gir en effekt bilen ikke tar, betaler du altså for noe du ikke får. Du betaler for tiden du står, ikke effekten du får.
Husk også at bilen lader vesentlig saktere etter at den har kommet opp til 70-80 prosent. Da betaler du uforholdsmessig mye for de siste prosentene.
Bilene vi hadde med på test lader mest effektivt mellom 20 og 70 prosent. Ladekurvene til konsernsøsknene Hyundai Kona og Kia e-Niro er gode eksempler på dette. Begge kurvene faller merkbart når de passerer 70 prosent.
Et godt råd kan være å følge med når du lader, koble fra når effekten faller mye – og heller lade litt en gang til.
Tidsmessig blir det minst like effektivt. Og rimeligere.
En av bilene i vår store test, Kia e-Soul, ble også tatt med på en ekstra runde Oslo-Kristiansand og tilbake. Der fikk vi i praksis erfare noen av de ladeutfordringene man møter – og som ingen nedlastede apper eller ladebrikker kan løse: Kø og ladere som ikke fungerer.
Vår e-Soul hadde i teorien nok prosent igjen på batteriet til å komme fra Oslo til Kristiansand, men bilen selv kalkulerte inn et ladestopp på veien. Det tok vi til etterretning.
Første forsøk: Fortum ladestasjon i Stathelle. Da vi ankom, sto det tre Jaguar I-Pace der. To av dem ladet, den tredje ventet på tur. Den ene sjåføren kunne fortelle oss at den midterste laderen ikke fungerte. Vi kjørte videre med mer enn nok batteri foreløpig.
Neste forsøk: Fortum igjen, denne gangen i Bekkefaret i Porsgrunn. Én lader. Ute av drift. Igjen kjørte vi videre, naturlig nok. Fortsatt ingen krise, men naturligvis irriterende å kaste bort tid og batterikapasitet på en resultatløs sløyfe på flere kilometer.
Tredje forsøk: Grønn kontakt ved Harebakken kjøpesenter i Arendal. Der var det folksomt. Og alle tre ladestasjonene var opptatt – i tillegg til at det ventet en bil ved hver lader. Vi havnet altså som nummer to i køen ved en av dem. Deretter ventet vi 47 minutter i bilen før det ble vår tur, mens de som ladet før oss plugget i kontakten og gikk inn på senteret.
10 minutter etter at vår lading hadde startet, kom det en sms om at ladingen var avbrutt. Vi gikk ut igjen til ladestasjonen for å starte prosessen på nytt. En sørlending med armene i kors og en BMW i3 i køen, tok oss imot med ordene «du kan ikke gå inn på senteret mens du lader».
Men selvsagt kan du det. Det er en naturlig del av dagens laden og gjøren når man er ute på tur med elektrisk bil. Like selvsagt skal ikke ladingen plutselig slutte å fungere etter 10 minutter.
Mer eller mindre defekte ladere ble et tilbakevendende tema under den store ladetesten vår – og også under denne litt mindre.
Og selvsagt hjelper det med et smil og litt smidighet ved ladestasjonene. Der møtes både rutinerte ladere og førstegangsladere – og noen ganger skapes små sosiale samlinger. Det står ingen steder i elbilkontrakten din at du må inn på et digert kjøpesenter mens du lader.
Vi regnet ut at jakten på en fungerende lader langs E18 – og etter hvert selve ladingen – tok oss ganske nøyaktig to timer. Altså tok turen til Kristiansand oss godt over 50 prosent mer tid enn om vi hadde kjørt en fossilbil med full tank.
Tilbake mot Oslo var bilen fulladet. Og da vi ankom hovedstaden etter drøyt 33 mil, hadde vi fortsatt 10 mil kapasitet igjen på batteriet.