NAF og TØI uenige om sideveisbommer:
«Uffameg! Dette er ikke bra»
– Det er dårlig bruk av samfunnets ressurser å droppe bommer på sideveier, mener bompengeekspert i TØI. NAF derimot applauderer regjeringens innstramninger.
Assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt (TØI) ble overrasket da han så regjeringens melding om innstramninger i bruk av bomstasjoner på sideveier.
– Jeg tenkte uffameg! Dette er ikke bra.
– Hvorfor er det ikke bra?
– Det er dårlig bruk av samfunnets ressurser å ikke ha bommer på sideveier når man har det på hovedveiene. Det gir økt ulykkesrisiko og er problematisk i forhold til nærmiljøet på sideveiene, sier Johansen – som også ut fra økonomiske hensyn er kritisk til innstramningene.
Høyere takster
– Uten bommer på sideveiene må takstene på den nye veien settes enda høyere, som igjen gir enda større trafikkavvisning, sier Kjell Werner Johansen.
Han viser til E6 i Gudbrandsdal, hvor lokalbefolkningen ikke bruker nye E6, og heller kjører på gamleveien, som delvis er gratis.
– Får for mye trafikk
Johansen mener de nye motorveiene med regjeringens innstramninger ikke blir godt nok utnyttet.
– Sideveiene, som ofte er den gamle, dårlige hovedveien, får mye mer trafikk enn den burde hatt med den nybygde veien.
På de to andre bompengeprosjektene som ble vedtatt i Stortinget onsdag denne uken, E18 gjennom Porsgrunn og Bamble i Telemark og E6 sør og nord for Lillehammer, blir det ikke bommer på sideveiene.
Les også: Dropper bommer på sideveiene ved Lillehammer
NAF glade
NAF mener det er ugunstig at mange vil velge sideveiene dersom det ikke er bompengeinnkreving der.
– Hvis man bare ser på trafikksikkerheten er det ikke ønskelig med økt trafikk på sideveiene, sier Morten Fransrud i NAF trafikktrening.
Samtidig er NAF glade for at regjeringen vil droppe bommer på sideveiene i kommende bompengeprosjekter.
De viser til at det kun unntaksvis skulle være bompengeinnkreving på sideveiene. Men at dette har sklidd ut de siste årene.
– Bryter med nytteprinsippet
– Mange veiprosjekter er på grunn av økonomiske hensyn planlagt med bommer på sideveiene. Men det bryter med nytteprinsippet. Vi er derfor veldig fornøyd med regjeringens innstramninger, sier politisk rådgiver Line Lillebø Osfoss i NAF.
NAF er også enig med regjeringen at man må vurdere eventuell trafikklekkasje etter en stund.
– Dersom trafikklekkasjen er problematisk for miljøet og trafikksikkerheten kan man innføre tilpassede tiltak, sier Lillebø Osfoss.
Les også: – Politikerne skjønner ikke omfanget av bom-vedtakene