Prestisjekåring bak lukkede dører:
Peugeot 208 er årets bil i Europa
Peugeots ferske prisvinner kan velges med tre ulike drivlinjer. Den elektriske er selvsagt mest interessant for oss nordmenn.
DETTE ER SAKEN: «Årets bil i Europa» ble stiftet i 1964 og er blitt utdelt nesten hvert år siden.
Det er sjette gang Peugeot vinner kåringen. Kompakt-SUV-en 3008 vant i 2017, og videre 308 (2014), 307 (2002), 405 (1988) og 504 (1969).
«Car of the year» kroner ytterligere 12 kåringer 208 har vunnet siden lanseringen.
208 knivet med Tesla Model 3 – årets beste bilkjøp her i Motor – om seieren i kåringen som avgjøres av 60 jurystemmer fra 23 ulike europeiske land, inkludert én stemme fra Norge. PÅ tredje plass kom ytterligere en elbil, Porsche Taycan.
En avgjørende faktor i Peugeots favør, var selvsagt at bilen kan leveres med både bensin- diesel- og batterielektrisk motor.
Først modell, så drivlinje
I Norge vil trolig over 90 prosent velge det siste, til en pris fra drøye 260.000 kroner. Da får man en rekkevidde på 340 kilometer – som er realistisk på sommerstid.
Peugeots filosofi er at kunden først bestemmer seg for bilmodell. Deretter velger man drivlinjen som passer.
– Denne prisen understreker Peugeots ekspertise i dette segmentet. 208 er også i godt selskap med Peugeots andre nylige vinnere, 308 og 3008. Kåringen anerkjenner Peugeots valgmuligheter på drivlinje, og gjør det mulig for alle kunder i segmentet å finne sin 208, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
Årets bilutstilling i Genève skulle startet i dag, mandag, men ble avlyst på grunn av frykten for Corona-virus. Selve avstemmingen og seremonien ble derfor avholdt bak lukkede dører.
1964: Rover 2000
1965: Austin 1800
1966: Renault 16
1967: Fiat 124
1968: NSU Ro 80
1969: Peugeot 504
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Mercedes-Benz 450S
1975: Citroën CX
1976: Simca 1307/1308
1977: Rover 3500
1978: Porsche 928
1979: Simca-Chrysler Horizon
1980: Lancia Delta
1981: Ford Escort
1982: Renault 9
1983: Audi 100
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Opel Omega
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Citroën XM
1991: Renault Clio
1992: Volkswagen Golf
1993: Nissan Micra
1994: Ford Mondeo
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Renault Mégane Scénic
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Toyota Yaris
2001: Alfa Romeo 147
2002: Peugeot 307
2003: Renault Mégane
2004: Fiat Panda
2005: Toyota Prius
2006: Renault Clio
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Opel Insignia
2010: Volkswagen Polo
2011: Nissan Leaf
2012: Opel Ampera
2013: Volkswagen Golf
2014: Peugeot 308
2015: Volkwagen Passat
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Volvo XC40
2019: Jaguar I-Pace