Bilprodusenter starter opp igjen i Kina:
Endelig en god korona-nyhet fra Kina
Honda og andre bilprodusenter i Kina informerer nå om at de går i gang med bilproduksjonen igjen etter lengre tids stans grunnet koronaviruset.
DETTE ER SAKEN: Bilproduksjon starter igjen i koronavirus-rammede Wuhan.
Wuhan, i Hubei-provinsen i Kina, er det såkalte episenteret for koronavirus-epidemien, der det hele startet mot slutten av fjoråret – og det hardest rammede området.
Det er også et viktig senter for produsenter og underleverandører til bilindustrien.
I februar kom rapportene om hvordan flere bilprodusenter måtte avbryte produksjonen på grunn av tiltakene som ble iverksatt for å bremse epidemien.
Bilindustrien hardt rammet
For Kinas bilindustri har krisen forlengst vokst til episke dimensjoner. I februar hadde bilforhandlerne i landet lager for 444 dagers salg i gjennomsnitt – nesten ti ganger mer enn måneden før, da tallet var 45 dager.
Bilprodusent-forbundet i landet har bedt myndighetene om tiltak som lavere avgifter på mindre biler, støtte til forhandlerne i distriktene og mindre strenge utslippskrav for å avhjelpe den økonomiske skvisen de er havnet i.
Kina har gjennomført drastiske tiltak for å bremse epidemien og det kommer nå signaler om at disse har begynt å ha effekt – også for bilindustrien.
Lys i enden av tunnelen
Blant disse er beskjeden om at Honda, ifølge den amerikanske bransjenyhetstjenesten Automotive News, har annonsert at de gradvis skal starte opp igjen produksjonen ved sine anlegg i Wuhan.
Der produseres populære modeller som SUV-en CR-V for det kinesiske markedet, som er verdens største.
Myndighetene i Wuhan har besluttet forsiktig å lette på restriksjonene som ble innført for å begrense smitte. Beskjeden kom dagen etter at det siste av de midlertidige sykehusene som ble satt opp i Wuhan, kunne stenge siden alle pasientene nå var skrevet ut.
Flere produsenter
Det er ikke den eneste gode nyheten:
Også Nissan, som har en stor fabrikk i Hubei-provinsen, planlegger å delvis igangsette produksjonen igjen i løpet av denne uken, ifølge Reuters.
Renault, Nissans alliansepartner, varsler også at myndighetene tillater en «tentativ» gjenåpning av deres fabrikk, som produserer SUV-ene Kadjar og Koleos lokalt, i følger bransjenettstedet Just-Auto.
Volkswagen, den største bilprodusenten både globalt og i Kina (sammen med sine samarbeidspartnere, har for øvrig informert Automotive News om at de ikke venter flaskehalser i forsyningskjeden fremover.
Selskapet forventer at bilsalget i landet vil være omtrent tilbake på normalt nivå i juni eller juli.