DETTE ER SAKEN: Tesla Model Y skal etter planen begynne utlevering i Norge først i 2021.
1) Leveransene er i gang mye tidligere enn planlagt, bare noen uker etter at Tesla bekreftet produksjonsoppstart av sin femte modell.
2) Nordmenn har lenge kunnet reservere bilen på Teslas nettsider, men selv om produksjonsstart i USA er kraftig framskyndet, står selskapet fast på at utlevering i Norge først starter i 2021.
3) Model Y får,som vi annonserte i februar, lengre rekkevidde enn først antatt. De firehjulsdrevne Long Range-utgavene vil få opptil 505 km kjørelengde på én lading etter WLTP-standarden (480 km for Performance-utgaven). WLTP-tallene forteller stadig om 505 km rekkevidde, og er ikke endret på Teslas nettsider, til tross for at selskapet oppga nye tall. Oppgitt forbruk (EPA) er nå 151,5 wattimer per km (15,15 kWt/100 km).
4) Vi har naturlig nok ikke studert bilen på nært hold, langt mindre kjørt den, men vi har fått tilgang til brukermanualen og en rekke amerikanske nettsteder har delt sine førsteinntrykk og tidlige erfaringer med bilen. Model Y er større enn Jaguar I-Pace, med 475 cm lengde og 192 cm bredde. Bilen er 162 cm høy og akselavstanden er 289 cm – litt mer enn Model 3. Model Y er 15 cm kortere enn storselgeren i Norge for tiden, Audi e-tron, men bare en anelse smalere og lavere.
5) Vekten er oppgitt til rett over to tonn og Model Y er dermed lettere enn Jaguar I-Pace og Audi e-tron.
7) Bakkeklaringen, med fjærben-hjuloppheng er 16,7 cm. Det er med andre ord ikke noen SUV beregnet for offroad-kjøring, til tross for at den er utstyrt med en såkalt «offroad» kjøremodus, som tilpasser fordelingen av moment mellom akslene under kjøring under forhold med utfordrende fremkommelighet.
8) Model Y er en god del romsligere og mer praktisk enn Model 3, både basert på de tørre tallene og på førsteinntrykkene som rapporteres. 13 cm mer benplass i baksetet og bedre hodeplass både foran og bak forteller om en bil som vil duge godt som familiebil.
9) Model Y kommer med en stor bakluke i stedet, mens sedanen Model 3 har et noe begrensende koffertlokk. Bagasjerommet (maksimalt opptil 1900 liter) er vesentlig større enn i Model 3, men bilen er ikke godkjent for mer nyttelast. Den har imidlertid flere smarte oppbevaringsløsninger og en dypere såkalt «frunk» (eller oppbevaringsrom) under panseret foran, enn Model 3.
10) Utfra den amerikanske brukermanualen,som du kan se nærmere på her, går det frem at Model Y per i dag kan ta last på taket. Noe tilhengerfeste tilbys derimot ikke, noe overraskende, i denne omgang (i brukermanualen står det « Not equipped with towing»). Dette kan komme senere, slik det var med Model 3. Den norske manualen skrev i starten «ikke tillatt», men kroken ble tilgjengelig for biler bestilt fra mai 2019. Det er dermed å håpe at dette kan bli mulig også i tilfellet Model Y. Model 3 har en maksimal autorisert hengervekt på 910 kilo.