Stor undersøkelse:
Dette er bruktbilene du kan stole på
Japanske bilmerker kommer klart best ut i en omfattende undersøkelse av driftssikkerheten på biler som er fra seks til 15 år gamle.
DETTE ER SAKEN: En britisk undersøkelse har rangert bruktbilene etter hvor driftssikre de er.
Det britiske magasinet What Car har foretatt en svært omfattende undersøkelse for å rangere biler etter hvor driftssikre de er i praksis.
I undersøkelsen ble 18.119 bileiere bedt om å dele sine erfaringer med bilen sin over en 12 månedersperiode. Bileierne ble bedt om å rapportere inn feil og mangler i løpet av det siste året.
Til sammen omfatter studien 31 merker og 218 modeller.
Oversikten her gjelder biler som er fra seks til 15 år gamle. Det er med andre ord biler mange typisk kjøper som en bil nummer to eller tre, eller som sin første bil etter å ha fått førerkort.
14 typer feil
Feil og mangler ble inndelt i 14 ulike kategorier:
Motor, motorens elektriske system, det øvrige elektriske systemet, drivstoffsystem, girkasse, understell, bremser, karosseri, eksosanlegg, interiør, styring, batteri, klimaanlegg og (eventuelt) navigasjon.
De aller beste eldre bilene hadde så å si ikke hatt noen feil i det hele tatt – selv i en alder opp mot 15 år.
På bunnen av listen hadde derimot mer enn halvparten av de dårligst rangerte modellene – og ofte med svært dyre reparasjoner.
Bilmodellene ble inndelt i kategorier etter størrelse og type med en rangering per kategori. Det er også utarbeidet en generell rangering på tvers av kategoriene - både på modell- og merkenivå.
Listen inneholder noen gjengangere vi kjenner fra andre kvalitetsundersøkelser, blant annet er japanske biler jevnt over blant de mest driftssikre. Toyotas premium-merke, Lexus, kommer ut som best av alle, som i mange andre slike oversikter.
Topp 3 er henholdsvis Lexus, Suzuki og Honda.
Nederst på listen finner vi Peugeot, Renault og Land Rover.
Derimot er det noen overraskelser her på modellnivå:
Mazda 6, som har rykte for å være en driftssikker bil, kommer svært dårlig ut i kategorien «mellomklasse». På den andre siden gjør Fiat Panda det svært bra i kategorien «bybiler»
Det må påpekes at What Car har beregnet ut sin prosentrangering blant annet ved å ta hensyn ikke bare til antall feil, men også hvor lang tid bilen har måttet stå på verksted, og hvor dyre reparasjonene har vært.
Modeller – de mest driftssikre:
1. Lexus CT (2011–) 99,5 prosent
2. Suzuki Swift (2010–2017) 99 prosent
3. Toyota Auris Hybrid (2013–) 99 prosent
4. Honda Civic (2012–2017) 98 prosent
5. Peugeot 107 (2005–2014) 98 prosent
6. Lexus RX (2009–2016) 98 prosent
7. Toyota RAV4 (2013–2019) 98 prosent
8. Fiat Panda (2012–) 96 prosent
9. Skoda Yeti diesel (2009–2017) 96 prosent
10. Honda CR-V (2012–2018) 96 prosent
Modeller – de minst driftssikre:
1. Mazda 6 (2007–2012) 60 prosent
2. Volkswagen Golf diesel (2003–2009) 59 prosent
3. Renault Grand Scénic (2009–2012) 58 prosent
4. BMW 3-serie Coupé/Cabriolet (2006–2013) 57 prosent
5. Peugeot 3008 (2009–2017) 56 prosent
6. BMW X5 (2007–2013) 55 prosent
7. Vauxhall Zafira (2005–2016) 52 prosent
8. Audi A6 (2004–2011) 52 prosent
9. Ford Focus diesel (2004–2011) 47 prosent
10. Audi A3 diesel (2003–2013) 40 prosent
Merkene – fra de mest til minst driftssikre:
1. Lexus 93,1 prosent
2. Suzuki 92,0 prosent
3. Honda 89,7 prosent
4. Mitsubishi 88,6 prosent
5. Toyota 88,0 prosent
6. Kia 87,9 prosent
7. Skoda 82,0 prosent
8. Alfa Romeo 81,5 prosent
9. Nissan 81,2 prosent
10. Mazda 80,4 prosent
11. Porsche 80,2 prosent
=12. Ford 79,8 prosent
=12. Mini 79,8 prosent
14. Jaguar 78,8 prosent
15. Mercedes-Benz 77,2 prosent
16. BMW 76,4 prosent
17. Hyundai 76,2 prosent
=18. Audi 76,0 prosent
=18. Citroën 76,0 prosent
20. Volvo 75,9 prosent
21. Volkswagen 74,5 prosent
22. Fiat 73,6 prosent
23. Vauxhall (Opel i Norge) 73,0 prosent
=24. Seat 72,9 prosent
=24. Subaru 72,9 prosent
26. Peugeot 71,3 prosent
27. Renault 70,7 prosent
28. Land Rover 68,1 prosent