KLAR FOR SALG: Volkswagen-importør Harald A. Møller lover at tidsplanen holder for lanseringen av ID.3 Prisplanene er det verre med… Foto: Peter Raaum
VW-importøren hevder ID.3 er i rute:
Øker prisen sju prosent på antatt bestselger
VW-importør Harald A. Møller jekker opp prisen på ID.3, bilen som skal løfte VW tilbake på salgstoppen. Men valutasjokket kan komme til å vare. – Det er ingen grunn til å sitte på gjerdet, for det blir ikke mer gunstig enn dette senere, sier Møller-sjef Ulf Tore Hekneby.
DETTE ER SAKEN: Volkswagens nye elbil kommer som planlagt i salg 17. juni, men den blir dyrere enn tidligere annonsert.
Under en online pressekonferanse tirsdag ville Møller-direktør Ulf Tore Hekneby berolige de mange som står på liste for en VW ID.3 1ST.
Tidsskjemaet holder.
Prisplanene er det verre med.
Den ene etter den andre av de norske bilimportørene øker sine priser med henvisning til ugunstige valutakurser og VW er intet unntak. Ulf Tore Hekneby vil likevel nedtone viktigheten av dette for elbilen ID.3.
– Vi har klart å forhandle med fabrikken slik at vi har fått en så moderat økning som mulig, sier Hekneby.
Opp 25.000
Den rimeligste, men ganske velutstyrte utgaven av lanseringsmodellen ID.3 1ST settes likevel opp med ca. 25.000 kroner eller i overkant av sju prosent, fra de rundt 330.000 kronene kundene ble forespeilet sommeren 2019, til «under 355.000 kroner».
Det dreier seg etter sigende ikke om en prisøkning, siden bilen aldri har hatt noen formell pris, og heller ikke får det før neste måned. Det dreier seg om «prisindikasjoner», presiserer importøren.
I påvente av at de endelige prisene fastsettes den 17. juni, når det åpnes for endelig bestilling av 1ST, er prisindikasjonene nå disse:
ID.3 1ST under kr. 355.000.
ID.3 1ST Plus under kr. 405.000.
ID.3 1ST Max under kr. 455.000.
VW har ikke tidligere kommer med prisantydning på Plus og Max. Prisindikasjonene er inklusive frakt- og leveringsomkostninger, levert hos forhandler i Oslo.
Samtidig Hekneby sendte ut nye prisindikasjoner, bekreftet han tidsplanen.
Salget åpner 17. juni (første mulighet for å spesifisere og bestille bilen), og deretter blir det lansering og leveringsstart til kunder i løpet av sommeren.
Hekneby presiserte at de bilene som er produsert og står i opplag i Tyskland i påvente av oppgradert programvare, ikke er av dem som skal leveres til norske kunder.
Disse får såkalt vinterpakke som standard, og vil komme i produksjon først nærmere lanseringen.
Og, hva med datatrøbbelet, som vi har omtalt noen ganger her på Motor?
– Programvaren er under kontroll, sier Ulf Tore Hekneby.
– Salgsstart 17. juni og lansering av bilen til sommeren bekreftes. Men naturligvis vil det komme oppdaterte versjoner av programvaren etter hvert.
Etter hvert som produksjonsprosessen går seg til, vil ID.3 komme i tre hovedversjoner. Den rimeligste blir ID.3 Pure, med oppgitt rekkevidde opptil 330 km og 0-100 på 11 sekunder, en sprekere undervariant Pure Power gjør 0-100 på 7,3 sekunder.
Neste nivå er ID.3 Pro, får oppgitt rekkevidde på 420 km og gjør 0-100 på 9,5 sekunder. Power-versjonen gjør sprinten på 7,3 sekunder. Det er denne sistnevnte som danner basis for lanseringsversjonene 1ST.
Toppnivået heter ID.3 Pro S, leveres med den største batteripakken på 82 kWt, får rekkevidde på 550 km og skal greie 0-100 på 8,5 sekunder. Denne vil antakelig komme kun som fireseter på grunn av vektrestriksjoner.
Men i første omgang er det altså 1ST-utgavene som lanseres, og de skal ha en såkalt pakkeprisfordel i forhold til de ordinære utstyrsnivåene nevnt ovenfor, på ca. 20.000 kroner pluss lading til en verdi av 6000 kroner på Ionity-nettverket.
– Det er med andre ord ingen grunn til å sitte på gjerdet, ivrer Hekneby. – Det blir ikke mer gunstig enn dette senere.