VIL STIGE I GRADENE: Volvo vil konkurrere med de tyske premium-produsentene og forsterke seg i det amerikanske markedet. Derfor planlegges den kommende XC100. Bildet viser Volvo XC90 Excellence, som er det nærmeste de har kommet så langt. Foto: Volvo Car
Coupé-SUV variant av XC90 eller større kjempe-SUV?
Full forvirring om Volvos neste SUV
Bilverden venter på Volvos XC100, men blir ikke helt enig i gjetningene om hva den kommende stor-SUV-en faktisk skal være: En elektrisk SUV med coupé-fasong, eller bare en XL-utgave av allerede velvoksne XC90.
DETTE ER SAKEN: Hva slags bil blir Volvo XC100? Amerikanske medier gir ulike versjoner. Hos Volvo er det tyst.
Ifølge amerikanske Motor Trend kan den kommende Volvo XC 100 komme til å bli en elektrisk SUV med coupé-fasong – på samme måte som Audi e-tron Sportback er en coupé-formet variant av e-tron.
Biler som BMW X6 og Mercedes-Benz GLE Coupé er i samme trend varianter av henholdsvis X5 og GLE – med lavere taklinje og skrånende hekk.
Men innholdet i Motor Trends artikkel stemmer ikke med det vi har hørt tidligere om den kommende Volvoen.
Større enn stor?
Ifølge Automotive News – som refererte til samtaler i Las Vegas i februar med amerikanske Volvo-forhandlere om produsentens fremtidsplaner i USA – har Volvo riktignok planer om å lansere en coupé-SUV også.
Den vil da posisjoneres som en konkurrent til Range Rover, Cadillac Escalade, BMW X7 og Mercedes GLS, men som elbil i enda større grad til den kommende Rivian R1S.
Også Automotive News nevner en Coupé-SUV, men ifølge dem har forhandlere de har snakket med fortalt at det skal dreie seg om en «sporty utseende» versjon av den kompakte XC40.
Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef hos Volvo i Norge sier til Motor at han ikke kan kommentere fremtidige produktlanseringer og derfor verken kan bekrefte eller avkrefte rykter som dette.
Uansett hva som viser seg å være det riktige, ventes det at elektriske Volvo XC100 Recharge skal avdukes høsten 2023, ett år etter neste XC90.
Motor Trend forventer en grunnpris i USA på 85.000 dollar, noe som med dagens kurser kunne gi 750.000–800.000 kroner i Norge, Den vil i så fall være i konkurranse med de dyreste elbilene i premium-klassen, med Tesla Model X i spissen.