Hyundai og Toyota går inn med penger:
Øker hydrogenkapasiteten etter kjempesmell
Nå spytter hydrogenbil-importørene Toyota og Hyundai inn penger for å sikre fyllestasjoner for hydrogen. Samarbeid mellom hydrogenleverandøren Hynion og bilimportørene gir igjen tilstrekkelig kapasitet i Oslo-området.
DETTE ER SAKEN: En eksplosjon på Uno-X-stasjonen i Sandvika 10. juni 2019 førte til at landets fyllestasjoner hydrogen ble stengt.
I november kom hydrogenforsyningen til landets hundretalls hydrogenbil-eiere så smått i gang igjen, etter godkjennelse fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Hynion (tidligere Hydrogenisk) sto bak gjenåpningen av det tidligere Hyop-anlegget ved Høvik, og dermed kunne brukerne omsider fylle tankene igjen for første gang siden eksplosjonen.
Det har imidlertid vært begrenset kapasitet, og kundene har måttet bruke en timebestillingsløsning for å få tanket.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1) BeskjedenNå varsler Hynion at kapasiteten vil øke betydelig takket være et samarbeid som er inngått mellom landets to importører av hydrogenbiler – Hyundai, som tilbyr SUV-modellen Nexo, og Toyota, som snart vil lansere etterfølgeren etter dagens modell, sedanen Mirai.
Satsingen kan virke beskjeden, siden det fortsatt ikke er snakk om noe nettverk av hydrogenstasjoner. Men utbygging av installasjonen på Høvik utenfor Oslo med en ny såkalt prosesseringslinje og dispenser, skal gi mulighet til å fylle tanken på opptil 25-30 biler per dag.
– Vi er glade for at vi har fått til et slikt samarbeid som tydelig viser at hydrogenbilen har en plass i arbeidet med å omstille kjøretøyparken til nullutslipp, sier Ulf Hafseld, daglig leder i Hynion.
Les også: Betalte 14.000 kroner måneden for biler de ikke fikk kjørt
Klar i februar
Hafseld sier til Motor at den økte kapasiteten etter planen skal være tilgjengelig for kundene i løpet av februar. Da begynner også klargjøringen av det anlegget Hynion overtok fra Hyop-boet i Porsgrunn med tanke på igangsetting i løpet av våren.
På spørsmål om det foreligger planer for videre ekspansjon, svarer Hafseld at løsningen som nå kommer er ment som en nødløsning for eksisterende kunder, og at man trenger å evaluere erfaringene før det tas beslutning om en eventuell videre utbygging.