BIL I BRYSTET, BIL I PANNEN: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tror bilsalget løfter seg igjen til 150.000 biler i 2020. Foto: Peter Raaum

Nytt fall i bilsalget:

Ekspertene uenige om veien videre

Salget av nye personbiler falt med 3,8 prosent til 142.381 biler i 2019, det andre året på rad som bryter en stabilt stigende trend i nybilsalget. Ekspertene er uenige om veien videre. – Men det vil aldri noensinne bli billigere å kjøpe og eie en elbil enn det er nå, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Opplysningsrådet for Veitrafikken presenterte fredag tallene bilsalget i 2019.

Avslutningen på året ga ingen overraskelser. 

En nedgang i totaltallene lå i kortene, elbilene dominerte, ladehybridsalget tok seg opp i høst med nye og bedre modeller, mens salget av diesel- og bensinbiler falt med henholdsvis 13,1 og 31,4 prosent.

Og hva venter?

Mer av det samme, om vi skal tro ekspertene.

Flere elbiler og dramatisk færre biler med forbrenningsmotor.

Men der OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen kommer med en 2020-prognose på 140.400 nye biler, venter Erik Andresen etter konsultasjoner med importørene at salget vil løfte seg over 150.000 totalt.

– Vi tror tallene vil ta seg kraftig opp i andre halvår av 2020, og venter oss at nærmere tre av fire nye biler i 2021 vil ha ledning, sier Andresen.

Norges Bilbransjeforbund har en 2020-prognose på 148.000 nye personbiler.

Les også: Her er alle Motors nybiltester

Suveren Tesla

Som ventet ble Tesla Model 3 den overlegent mest solgte modellen med 15.683 biler, et tall som riktignok ikke slår toppnoteringen til Volkswagen-bobla tilbake på 1970-tallet.

Men Tesla mistet topplasseringen som mest solgte merke, riktignok på grunn av faktorer utenfor Tesla Norges kontroll.

Møller-maskineriet mobilserte for fullt og fikk løftet VW-salget i årets siste måned. Med 18.949 biler solgte de 151 flere enn Tesla for året samlet.

Model 3 var riktignok overlegent mest solgte modell i desember, men det virkelig store volumet styrte Tesla til Nederland.

Der leverte de ut over 11.000 biler i desember, som var den siste måneden før betydelige endringer i de nasjonale insentivordningene slo inn.

Toyota var nummer tre med 14.885 solgte biler, anført av den nye RAV 4.

Tabellene ser slik ut:

Nye personbiler etter drivlinje, totalt 142.381 biler:

Batterielektrisk

60.316

Opp 30,9 prosent

Diesel

22.283

Ned 13,1 prosent

Bensin

22.354

Ned 31,4 prosent

Ladehybrid

19.296

Ned 27,3 prosent

Hybrid

17.547

Opp 7,5 prosent

Hydrogen

29

Ned 47,1 prosent

Gass

16

Ned 74,2 prosent

Mest solgte merke:

1

Volkswagen

18.949

2

Tesla

18.798

3

Toyota

14.885

4

BMW

10.330

5

Volvo

10.056

6

Nissan

7573

7

Hyundai

7430

8

Audi

7393

9

Skoda

6991

10

Mitsubishi

5351

Mest solgte modeller:

1

Tesla Model 3 (el)

15.683

2

VW Golf (el)*

10.025 

3

Nissan Leaf (el)

6127 

4

Audi e-tron (el)

5377 

5

Mitsubishi Outlander (plug-in)

5048 

6

Toyota RAV 4 (hybrid)

4977 

7

BMW i3 (el)

4851 

8

Hyundai Kona (el)*

3471 

9

Hyundai Ioniq (el)*

3356 

10

Skoda Octavia (diesel)

3118 
  • = modellene har ulike drivlinjer, men de helelektriske utgjør over 90 prosent.