NY TIL GAMMEL: Model Y kommer til gammel pris for de norske kjøperne som reserverte bilen før prisendringen denne uken. Foto: Tesla Motor
Endrer ikke prisen på tidlige bestillinger:
Denne beskjeden sparer Tesla-kjøpere for 33.000 kroner
Tusenvis av nordmenn venter på Teslas neste bil, Model Y. I går kom beskjeden om at prisen settes opp. Men i dag varsler Tesla Norge at alle som har bestilt bilen før prisendringen, får bilen til gammel pris.
DETTE ER SAKEN: Model Y er en SUV-modell som har store likhetstrekk med Model 3, bilen som ble årets mest solgte i Norge i 2019.
Tesla annonserte en prisøkning på 33.000 kroner for de to variantene Model Y Long Range AWD og Model Y Long Range AWD 7-seter, uten å si noe om bakgrunnen for prisøkningen.
Nærliggende forklaringer er valutautvikling og etterspørsel, samtidig som Tesla nå varsler at bilene kommer med en bedre rekkevidde – uten å spesifisere nøyaktig hvordan den forventes etter WLTP.
I tillegg får bilen 19-tommers dekk som standard, mot opprinnelig 18.
Informasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge opplyser til Motor at prisendringen ikke vil gjelde for dem som allerede har bestilt bilen.
– Kunder som reserverte Model Y før prisøkningen og ikke gjør noen endringer i bestillingen sin, vil beholde prisen de fikk forespeilet da de reserverte. Hvis de gjør endringer i bestillingen sin (utstyr, lakk, felger, osv.), flyttes bestillingen over på ny prisliste, skriver Sandvold Roland i en e-post.
Hvor mange det gjelder er umulig å si, ettersom Tesla er blant selskapene som ikke offentliggjør reservasjonstall.
Tesla har allerede startet produksjon av Model Y ved sin fabrikk i California, men inntil videre har det ikke kommet meldinger om at bilen leveres til norske kunder før opprinnelig planlagt – en gang i 2021.
I forrige uke annonserte den amerikanske elbilprodusenten gode økonomiske resultater for 2019 – og i samme slengen kunne de bekrefte det uverifiserte rapporter hadde annonsert: Lanseringen av den mellomstore SUV-en Model Y fremskyndes. Fabrikkens egne bilder viser at produksjonen av bilen er allerede i gang.
Ikke nok med det:
Model Y, som er basert på den suksessfulle Model 3, får dessuten lengre rekkevidde enn først antatt. De firehjulsdrevne versjonene vil få opptil 315 miles (507 kilometer) rekkevidde etter de amerikanske EPA-målingene, som oftest ligger lavere enn WLTP-målingene vi bruker i Europa.
WLTP-tallene forteller stadig om 505 kilometer rekkevidde, og er ikke endret på Teslas nettsider, til tross for at selskapet oppga nye tall. Oppgitt forbruk (EPA) er nå 151,5 wattimer per kilometer (15,15 kWt/100 km).