JUBEL FOR KONA: Ingen bil hadde lavere avvik i rekkevidde enn Hyundai Kona. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Hyundai Kona
Fantastisk effektiv
De koreanske elbilene imponerer med sin energi-effektivitet. Kona kommer lengst av dem, og klarer til og med å splitte Tesla-trioen og oppnå pallplass på rekkevidde, med imponerende lavt strømforbruk underveis.
Hyundai Kona kom med et brak på markedet i 2018 og ga håp om rimelig bil med skikkelig god rekkevidde til de mange som ikke fikk sin forespeilede Opel Ampera-e fordi bilene ikke kunne leveres.
Så kom nedturen:
Leveringssituasjonen for Kona viste seg i starten å være nesten like utfordrende og ventetiden for nye kunder ble ganske lenge uakseptabel for de fleste.
Men i dag får kundene sine biler rimelig raskt – ventetiden kom nylig ned i fem måneder og under.
Utstyrsnivå: Premium med skinninteriør.
Dekkdimensjoner testbil: 215/55 R17.
Så langt kom vi:
Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 kilometer. Vi kom 404,4 kilometer. Ved 30 kilometer rekkevidde igjen (8 prosent batterikapasitet), kom første varsel om lavt batterinivå og at man skal kjøre til nærmeste ladestasjon. 14 kilometer gjenstående: Bilen går i skilpaddemodus, strømmen begrenses og flere meldinger følger hverandre. Ved 11 kilometer gjenstående (3 prosent batteri), kommer igjen beskjed om lavt batterinivå og at man skal kjøre til nærmeste ladestasjon. Melding gjentas.
Ved 0 kilometer resterende, begynner skilpaddesymbolet å blinke. Bilen kjører deretter ytterligere 7 kilometer og stopper så sakte.
Annonse
Slik ladet den:
Hyundai Kona lader med CCS-kabel. Produsenten oppgir at Kona lader med 80 kW og skal bruke 54 minutter på å lade til 80 prosent på en lader som gir mer enn 50 kW. Vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Hyundai Kona bærer preg av å ha vært noe kaldere ved oppstarten av ladetesten enn sine søsken Kia e-Niro og Kia e-Soul. Den bruker noe lengre tid å å komme opp i topp-effekten, men når 77 kW etter en halvtimes lading. Den holder seg ikke på toppeffekten lenge. Konas effekt reduseres betraktelig etter 45 minutter.
Øvrig inntrykk av bilen:
Den som ikke er opphengt i prestisjemerke eller premium-glans har nå også et utvalg av biler som gir riktig god rekkevidde – selv vinterstid. Og Kona kommer altså lengst av dem. Den er størrelsesmessig litt snau som familiebil, men dog nesten like romslig som en Golf. Den er sprek, men ikke klassens mest komfortable. Med en meget hyggelig pris og bra med utstyr, fungerer Kona svært godt som folke-elbil.
– Vi er ikke overrasket over at Kona Electric gjør det godt i denne testen, da det er i tråd med tilbakemeldingene vi får fra våre kunder. Kona Electric er en svært effektiv bil, noe som også reflekteres i at den har lavt avvik fra WLTP til faktisk rekkevidde selv i en vintertest som denne. Om sommeren opplever til og med mange kunder at WLTP-rekkevidden overgås selv ved normal kjøring, sier Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge.
– Bilen oppfører seg mer eller mindre som ventet i denne testen, særlig med tanke på at batteriet oppgis å ha vært noe kaldt. Avviket fra oppgitt må sies å være minimalt, til tross for at forholdene ikke virker å ha vært optimale. Kona Electric er en av bilene i sitt segment som leverer best på hurtiglading, og den har nylig også fått støtte for trefase hjemmelading. Når man får så god rekkevidde fra et batteri som ikke er større enn 64 kWt betyr det at bilen leverer svært godt på sammenhengen mellom rekkevidde og lading. I tillegg taler det for at man særlig ved hjemmelading får ekstremt lav ladekostnad per kilometer.
– Dere kjørte en 2019-utgave i testen. Ny utgave som nå er på veien i Norge har fått viktig utstyr, som Bluelink med telefonstyring. Da kan man blant annet varme eller kjøle bilen fra smarttelefonen uten at den er koblet til lader. Det er per nå ingen forskjeller i rekkevidde, men 2020-utgaven har fått trefase hjemmelading. Rekkevidden økes til over 480 km fra vi åpner produksjon i Tsjekkia i mars, grunnet skifte til nye Michelin Primacy 4-dekk.