NAF reagerer på Fjellinjens pengekrav:
– Fjellinjen er veldig lite smidige og veldig vanskelige
NAF reagerer på Fjellinjen og kaller dem både «lite smidige» og «veldig vanskelige» etter at bompengeselskapet tar 20 år gamle Marcus til forliksrådet for bompasseringer andre har foretatt.
DETTE ER SAKEN: Marcus må betale bomregningene til kjøperen av bilen, mener Fjellinjen.
– Dette bør Fjellinjen løse på en minnelig måte, uten å ta Marcus til forliksrådet, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Motor har skrevet flere saker om Marcus Jøsang Møller (20) fra Hemnes på Romerike, som har blitt avkrevd 7300 kroner av Fjellinjen etter at de nye eierne av bilen hans passerte mange bompengestasjoner.
Marcus rapporterte ikke eierskiftet på riktig måte, mener Fjellinjen, som nå har sendt pengekravet mot Marcus til forliksrådet.
– Lett å finne eierne
NAF reagerer på Fjellinjens håndtering.
– I henhold til avtalen mellom Marcus og Fjellinjen har Marcus plikt til å melde fra til dem eller Autopass om endringer. Samtidig har Marcus og bestefaren hans et poeng når de henviser til forskrift for bompengeinnkreving om at fører og eier er ansvarlige for å betale for bompengepasseringer, sier Svennungsen.
– Vinner Fjellinjen frem med sitt pengekrav mot Marcus?
– Det er usikkert. Men jeg vil si at Fjellinjen uansett er veldig lite smidige og veldig vanskelige. Marcus har meldt fra om eierskiftet til vegvesenet. Han har også dokumentert at han ikke var eier eller fører mens bompengepasseringene har skjedd. Da bør Fjellinjen kreve pengene fra eierne og førerne ved passeringstidspunktene. Det er lett å finne dem.
Men det vil ikke Fjellinjen gjøre.
– Så lenge det er registrert en Autopass-avtale på et kjøretøy har vi ikke mulighet til å viderefakturere til ny eier, sier kommunikasjonsansvarlig Tone Hansen Finstad i Fjellinjen.
Les også: Slik unngår du regning etter bruktbilsalg
Uten hell
Marcus har selv forsøkt å få de som passerte bomstasjonene til å betale for passeringene, men uten hell.
– Det er trolig få tilsvarende saker. Derfor bør Fjellinjen løse dette på en minnelig måte, uten å gå til forliksrådet, sier Svennungsen.
Les også: – Har du penger kan du gjøre bilkupp
Fjellinjens praksis har siden 2018 vært at det er den som har avtale med dem som faktureres for bompengepasseringer. Selger man bilen, tar ut brikken, men glemmer å si fra til Fjellinjen eller Autopass om salget, er man ansvarlig for alle passeringer fortatt av senere eiere.
Motor har sjekket med de tre andre store regionale bompengeselskapene, Ferde, Vegamot og Vegfinans. De har alle samme praksis som Fjellinjen.
Bompengeselskap Nord, det regionale bompengeselskapet i Nord-Norge, har ikke bevsart Motors henvendelser.