Vi har prøvekjørt Ford Focus Active:
Små detaljer gir stor Fordbedring
I Active-utgaven har Focus fått egenskapene vi tidligere har etterlyst. Vi forstår at dette er en av få helfossile biler som kjemper om å være blant landets 20 mest solgte.
DETTE ER SAKEN: Ford Focus er en særdeles viktig modell for Ford – som henger langt bak i elbil-løypa. I utstyrsversjonen Active har den et litt røffere preg med svarte detaljer og bedre bakkeklaring.
Motor har tidligere omtalt Focus i blandede vendinger. I vår store test av kompaktbiler i fjor sommer, endte den helt på topp i konkurranse med kapasiteter som Mercedes A-klasse, Audi A3, Opel Astra og Kia Ceed.
Da testet vi utstyrsversjonen ST-line, som er den litt mer sporty og strammere versjonen av Focus.
Da fikk Focus demonstrert at kjøreegenskapene fortsatt er best i klassen.
Men konklusjonen ble en annen da den duellerte som stasjonsvogn mot bilen vi mener er målestokken blant alle middels store stasjonsvogner, Skoda Octavia. I et mer familievennlig perspektiv framsto Focus ST-line som stiv og støyende og lite sofistikert.
Men den berget en OK sluttkarakter takket være et av klassens største bagasjerom og rikelig med utstyr.
Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyreste drivstoffet?
Sport og eleganse
I utstyrsversjonen Active er forandringen merkbar. Bilen har fått lengre fjæringsvei og smalere dekk – og framstår langt mer komfortabel og støysvak.
Det er ikke ofte vi registrerer at så små detaljer utgjør så store forskjeller på biler som er grunnleggende identiske.
Designmessig har Ford klart å beholde miksen av sport og eleganse også på den noe høyere og mer fornuftige Active. Vi nordmenn er jo ekstra glade i litt svart pynt over hjulbuer og i spoilere, og ute i trafikken oppleves den fort like lekker som den mer sporty ST-line – klassens stiligste, etter vår oppfatning.
I en praktisk hverdag er nok tre centimeter mer bakkeklaring viktigere. Det kan se ut som Active har firehjulsdrift, men dessverre.
Les også: Hva betyr alle varsellampene på dashbordet?
Radikalt alternativ
Det litt grovere uttrykket harmonerer også bedre med instrumentpanelet – som er mer funksjonelt og stramt enn sporty og spennende. For nye kunder er nok dette et pluss.
Gamle entusiaster vil nok savne et mer førerorientert og inspirerende miljø.
Motors testbil hadde en tresylindret 1,5 liter bensinmotor på 150 hester og en åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype.
Motoren er nå erstattet med en litt sterkere versjon på 182 hester. Kombinasjonen er mer enn sterk nok – og den karakteristiske duren fra den tresylindrede motoren er sjarmerende i våre ører.
Men Ford legger på 34.000 kroner for sin automatkasse.
Og selv om girkassa veksler mykt og presist, så har vi en fornemmelse av at den ikke utnytter motorens krefter optimalt.
Etter å ha kjørt de fleste av drivlinjene til Focus, vil vi faktisk anbefale å teste ut det litt radikale alternativet i form av den minste bensinmotoren på 1,0 liter med 125 hester og manuelt gir.
Les også: Én nyhet overskygger alt på høstens store bilutstilling
Tresylindret perle
Dette er en fleksibel og overraskende sterk liten tresylindret perle – og den presise manuelle girkassa gir deg mulighet til å hente ut alle egenskapene i denne motoren.
Og, ikke minst:
Du får en bil som er over 30.000 kroner rimeligere. Eventuelt en bil som kan bli 30.000 kroner bedre utstyrt.
Mer konkret:
Prisen for manuell er 317.400 kroner. For automat: 351.900. Prisen for bilen Motor har testet, som nå er oppgradert til 182 hester, er i utgangspunktet 379.000 kroner. Denne har utstyr for 93.000 kroner (alle priser her er ekskl. leveringsomkostninger).