90 prosent elektrifiserte Toyota i Tokyo-OL:
Går for EL-gull
Vi kommer i farten ikke på så mange japanske gullkandidater under OL om et snaut år, men har tro på at Toyota vil sørge for tidenes beste mesterskap sett fra et miljøperspektiv.
DETTE ER SAKEN: Toyota har hengt etter i elbilutviklingen, men har varslet en rekke nyheter i nær framtid. OL på hjemmebane kan bli et ypperlig utstillingsvindu.
Så kan man selvsagt diskutere i evigheter om et olympisk mesterskap noen gang kan bli miljøvennlig.
Det er uansett tydelig at den japanske bilgiganten har brukt store ressurser på at i hvert fall parken av kjøretøy og diverse rullende hjelpemidler skal forurense minst mulig i de snaue to månedene lekene pågår.
Rundt 90 prosent av Toyotas kjøretøy vil være elektrifiserte under de olympiske – og litt senere, paralympiske – lekene i Tokyo 2020. Målet er et lavere utslippsnivå enn noen andre kjøretøyflåte under lekene.
Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyreste drivstoffet?
Reduserer med 50 prosent
Foreløpige beregninger tyder på at CO2-utslippet til den kommersielle flåten i Tokyo-OL i gjennomsnitt vil være under 80 g/km.
Det vil si en reduksjon på rundt 50 prosent sammenlignet med en flåte av hovedsakelig konvensjonelle bensin- og dieselmodeller.
Toyota vil tilby totalt rundt 3700 mobilitetsløsninger og/eller kjøretøy for lekene. I tillegg til Toyotas velkjente modeller med hybridteknologi, kommer brenselscellebiler som for eksempel hydrogendrevne Mirai, ladbare hybrider og rene batterielektriske kjøretøy.
2700 av disse kjøretøyene vil hovedsakelig bli brukt til transport mellom arenaer.
Les også: Dette betyr alle lampene på dashbordet
Selvkjørende
I tillegg til kjøretøyene som skal brukes under lekene, forventes det at Toyota vil vise fram sin nyeste selvkjøringsteknologi på nivå 4.
Dette er det nest øverste nivået, og innebærer at bilen kan være hundre prosent selvkjørende under forutsetning av at veier og infrastruktur er designet for denne type kjøring.