400 METER JEKK: Sommer-OL og Paralympics i Tokyo i 2020 vil bli et utstillingsvindu for elektrifiseringsprosessen hos Toyota. 90 prosent av kjøretøyflåten vil være elektrifisert – som denne Concept-i bilen som blant annet skal være ledebil på maraton.

90 prosent elektrifiserte Toyota i Tokyo-OL:

Går for EL-gull

Vi kommer i farten ikke på så mange japanske gullkandidater under OL om et snaut år, men har tro på at Toyota vil sørge for tidenes beste mesterskap sett fra et miljøperspektiv.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota har hengt etter i elbilutviklingen, men har varslet en rekke nyheter i nær framtid. OL på hjemmebane kan bli et ypperlig utstillingsvindu.

Så kan man selvsagt diskutere i evigheter om et olympisk mesterskap noen gang kan bli miljøvennlig. 

Det er uansett tydelig at den japanske bilgiganten har brukt store ressurser på at i hvert fall parken av kjøretøy og diverse rullende hjelpemidler skal forurense minst mulig i de snaue to månedene lekene pågår.

Rundt 90 prosent av Toyotas kjøretøy vil være elektrifiserte under de olympiske – og litt senere, paralympiske – lekene i Tokyo 2020. Målet er et lavere utslippsnivå enn noen andre kjøretøyflåte under lekene.

Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyreste drivstoffet?

LEDEBIL: Interiøret i Concept-i.

SLIPPER UT VANN: Hydrogenbilen Mirai.

SELVKJØRENDE: Busser av denne typen skal frakte utøverne rundt i deltakerlandsbyen.

BAKKEMANNSKAP: Sparkesykler som skal brukes av funksjonærer på OL-anleggene, får toppfart på 10 km/t.

DEN SISTE MILA: Denne doningen skal frakte tilskuere den siste strekningen inn til stadion.

Reduserer med 50 prosent

Foreløpige beregninger tyder på at CO2-utslippet til den kommersielle flåten i Tokyo-OL i gjennomsnitt vil være under 80 g/km. 

Det vil si en reduksjon på rundt 50 prosent sammenlignet med en flåte av hovedsakelig konvensjonelle bensin- og dieselmodeller.

Toyota vil tilby totalt rundt 3700 mobilitetsløsninger og/eller kjøretøy for lekene. I tillegg til Toyotas velkjente modeller med hybridteknologi, kommer brenselscellebiler som for eksempel hydrogendrevne Mirai, ladbare hybrider og rene batterielektriske kjøretøy. 

2700 av disse kjøretøyene vil hovedsakelig bli brukt til transport mellom arenaer.

Les også: Dette betyr alle lampene på dashbordet

Selvkjørende

I tillegg til kjøretøyene som skal brukes under lekene, forventes det at Toyota vil vise fram sin nyeste selvkjøringsteknologi på nivå 4. 

Dette er det nest øverste nivået, og innebærer at bilen kan være hundre prosent selvkjørende under forutsetning av at veier og infrastruktur er designet for denne type kjøring.