SISTE GENERASJON: Legendariske Mercedes E-klasse kan bestilles med flere ulike fossilmotorer, men konsernet – og dets utviklingssjef Markus Schäfer (bildet) – signaliserer at framtiden er elektrisk. Foto: Daimler
Strømførende signaler fra Mercedes-sjefen:
– Ingen planer om nye forbrenningsmotorer
Mercedes har bokstavelig talt gått litt mot strømmen, og satset kraftig på fossile motorer. Nå tyder mye på at den seneste generasjonen motorer også blir den siste.
DETTE ER SAKEN: I et intervju med tyske Auto Motor und Sport sier utviklingssjef i Daimler (Mercedes, Smart med flere) Markus Schäfer, at de foreløpig ikke har planer om å utvikle nye forbrenningsmotorer.
29. januar 1886 tok den tyske ingeniøren Carl Friedrich Benz patent på det som regnes som den første motoriserte bilen – noen hestelengder foran Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, som jobbet med de samme ideene.
Benz, Daimler, Maybach. Tre navn som er uløselig knyttet til merket vi i dag best kjenner som Mercedes. Og like uløselig knyttet til forbrenningsmotoren.
De siste årene har Mercedes jobbet mye med å videreutvikle fossilmotorene, og kanskje spesielt dieselteknologien.
Den siste generasjonen fossilmotorer, som ganske nylig har kommet på plass i hele modellporteføljen, har fått mye ros for sitt lave forbruk og utslippsverdier som virket utopiske for bare få år siden.
Derfor skaper signalene fra Mercedes-sjefen store vibrasjoner i bilindustrien. I følge det tyske magasinet Auto Motor und Sport, sier Schäfer at det er de nye elektriske drivlinjene som er Mercedes framtidsfokus.
Daimler har tidligere kunngjort at Mercedes og Smart skal tilby elektriske versjoner av alle bilmodeller innen 2022.
Den store SUV-en EQC er allerede lansert, og de første kundebilene dukker opp på veiene i disse dager. Det samme er tilfellet med den heleelektriske versjonen av den store Mercedes V-klasse, kalt EQV.
PR- og informasjonssjef i Mercedes her i Norge, Audun Hermansen, presiserer overfor Motor at det ikke er tatt noen beslutning om å stoppe utviklingen av forbrenningsmotorer.
– Vår siste motorgenerasjon FAME (Familiy of modular engines), som består av innovative 4- og 6-sylindrede bensin og dieselmotorer, har nylig blitt tilgjengelig i hele porteføljen vår. Disse er fremdeles i en introduksjonsfase og vil utvides med ytterligere varianter i tiden som kommer. Derfor er det foreløpig ingen beslutning som skal tas om en potensiell neste generasjon, sier han.
– Målet vårt er og forblir utslippsfri mobilitet. I løpet av de neste 20 årene er vår ambisjon en helt Co2-nøytral personbilflåte. Den systematiske elektrifiseringen er godt i gang og vi forventer at halvparten av vårt globale bilsalg vil bestå av helelektriske modeller og ladbare hybrider med inntil 100 km elektrisk rekkevidde, innen 2030, sier Hermansen.
Han refererer til konsernets nedfelte strategi om å levere både rene forbrenningsmotorer, ladbare hybrider og elektriske biler basert på batteri og hydrogen, for å sikre at kunder i Norge og resten av verden finner en modell som passer.