HVORDAN VAR NÅ DETTE…? Det kan være utfordrende å håndtere alle de ulike betalingsløsningene, så det lønner seg å gjøre forarbeidet – og skaffe seg en ladebrikke.Foto: Marius Kromvoll
Vi har sjekket ladeprisene:
Rådyrt å hurtiglade feil med elbil
Prisen for å hurtiglade elbilen varierer enormt mellom både bilmodeller og ladeoperatører. En test som Motor og NAF har gjennomført viser et sprik mellom 3 og 10 kroner i ladekostnad pr mil. Men de dyreste løsningene gjør hurtigladingen langt dyrere enn både bensin og diesel.
Elbileiere flest gjør unna det meste av ladingen hjemme og til langt lavere pris enn det hurtigladingen koster.
Men for alle som reiser langt – eller ikke bor slik at de kan gjøre det meste av ladingen hjemme – er hurtigladingen en viktig faktor i bilregnskapet.
Vår test bekrefter ikke bare at det er store prisforskjeller mellom ladeoperatørene, men også at hurtiglading fort koster like mye som tradisjonelt drivstoff.
Circle K billigst
Grønn Kontakts omlegging av prismodellen til en løsning hvor du betaler for tiden du står og effekten du får, slår definitivt ikke ut til forbrukernes beste. BKK har samme prismodell som Grønn Kontakt.
Circle K kommer ut som den rimeligste av de tre store kjedene, foran Fortum, BKK og Grønn Kontakt.
Samtidig dokumenterer testen at du sparer massevis av både tid og penger hvis du har råd til å investere i en dyrere bil som kan lade raskt. Vi hadde ni kompaktklasse-biler i vår test av rekkevidde og ladekapasitet.
Tesla Model 3 vant på rekkevidde, og når det kommer til alt som har med lading å gjøre slår den fullstendig knockout på konkurrentene – både på ladetid og pris. I tillegg kommer det faktum at prisen er enda mer fordelaktig hvis du – som de fleste Tesla-eiere gjør på tur – baserer deg på Teslas eget supercharger-nettverk.
For sammenlikningens skyld har vi i denne testen holdt oss til operatører som alle bilene kan benytte.
De mest ekstreme prisutslagene er knyttet til kjøp av strøm uten brikke- eller kundeavtaler, og i tillegg bruk av ladestolper med kapasitet som ikke bilen din kan utnytte. Vi har gjort utregninger på kostnadene, men ikke tatt det med i oversikten som står lenger ned.
Dessuten vil vi være blant de første til å påpeke at ytterst få – om noen – kjøper ladekapasitet med sms-betaling på lynladere (150 kW).
Og hvis du skulle gjøre det én gang, så gjør du det neppe igjen, aller minst hvis ikke bilen drar nytte av lynlading og kan utnytte effekten. SMS-prisen på lynladeren til Fortum vil være over 17 kroner mila for en Leaf (40 kWt)-eier.
Men også på andre modeller, som kan utnytte kapasiteten, er prisen med denne betalingsløsningen fort det dobbelte av hva du betaler med en optimal avtale.
I tillegg er det viktig å huske at du bør begrense ladingen til det mest effektive, nemlig lading fra rundt 10-15 prosent og opp til 75-80 prosent. Da tar elbilbatteriet opp kraften raskest.
Den ene baserer seg på bilenes oppgitte rekkevidde etter WLTP-syklusen. Denne syklusen har relativt mye bykjøring, og gir antagelig gode tall hvis du ikke primært skal hurtiglade på virkelige langturer.
Den andre legger til grunn de rekkeviddetallene vi selv målte, da vi kjørte en strekning med noe mindre bykjøring og mer lande- og motorvei enn i WLTP-syklusen. Denne likner antagelig langt mer på kjøremønsteret til de av oss som bruker elbilen til hytta – og som trenger en ladestopp eller to på veien til og fra.
– Du kan stole på WLTP-tallene for bykjøring, men kjører du først og fremst langt vil du ha et helt annet forbruk hvor NAF-testene trolig er mye nærmere de reelle tallene, sier forbrukerrådgiver Anette Berve i NAF.
Men uansett hvilken av disse du legger til grunn, er det en åpenbar vinner og en like klar taper blant ladeoperatørene.
Hvis vi skreller vekk drop-in-priser og dyre betalingsløsninger, i tillegg til 150 kW-laderne for bilene som ikke har noen nytte av det, kommer Circle K 50 kW ut som rimeligste ladevalg for de aller fleste modellene i vår test når vi legger NAF-testens rekkeviddemåling til grunn.
Fortums 50 kW er noe dyrere enn Circle K, mens BKK og Grønn Kontakt ligger mellom 16 og 46 prosent over Circle K i pris når vi ser på gjennomsnittspris pr mil rekkevidde ved 40 minutters lading.
Ytterligere to elementer kompliserer bildet, uten at vi kan si noe sikkert om hvordan det påvirker prisforholdet mellom ladeoperatørene:
Denne testen ble gjennomført under nær ideelle forhold, på en nedbørsfri sommerdag med 14-15 graders temperatur. Vinter vil gi andre forbrukstall – som igjen vil kunne påvirke prisbildet til dels kraftig.
Testen baserer seg på ni kompaktklassebiler, altså ikke de dyrere modellene som Tesla Model S og X eller Audi e-tron – biler som i utgangspunktet vil høste kostnadsgevinster av evnen til å utnytte lynlader-effekten til fulle.
I senere tester vil vi kunne oppdatere med flere modeller og «norskere» værforhold.
Hurtiglading er på ingen måte gratis, milprisen kan nærme seg fossilt drivstoff.
Det er store prisforskjeller mellom ladeoperatørene.
Du taper masse penger hvis du ikke lader smart.
Tenk gjennom hovedtrekkene i ditt kjøremønster før du kjøper deg elbil.
Det kommer oppdaterte statistikker med detaljer for ladekurvene på hver enkelt bil på naf.no/elbil senere i høst – og også her på motor.no kommer vi tilbake med flere problemstillinger fra testen.
Men hovedtallene i testen finner du nedenfor. Og husk: Bilens rekkevidde, ladefart og kapasitet – i tillegg til ditt kjøremønster – gjør at det ikke er noen opplagt sammenheng mellom prisen på strømmen og hva som lønner seg med din bil.
Disse oppstillingene viser gjennomsnittsprisen pr mil rekkevidde ved 40 minutters hurtiglading, med betaling i app eller brikke (altså kun de beste betalingsbetingelsene, som alle kunder kan få), den øverste basert på rekkevidde-tallene fra vår test, den nederste fra WLTP-tallene til produsentene.
PS: X = ikke aktuell (bilen kan ikke lade over 50 kW). Prisene er oppgitt i kroner, rundet av til nærmeste tiøre.
NAF-løypa
VW e-golf
BMW i3
Kia e-Niro
Nissan Leaf (40)
Nissan Leaf (62) *
Hyundai Kona
Kia e-Soul
Opel Ampera-e
Tesla Model 3
Circle K 50 kW
5,3
5,9
4,0
6,2
5,3
3,7
3,8
5,3
4,2
Circle K 150 kW
x
x
3,9
x
x
3,7
4,1
x
3,2
Fortum 50 kW
5,8
6,5
4,4
6,9
5,9
4,1
4,1
5,8
4,6
Fortum 150 kW
x
x
3,9
x
x
3,7
4,1
x
3,2
BKK og Grønn Kontakt 50 kW
6,6
6,9
5,8
7,5
7,1
5,4
5,4
7,5
6,0
BKK og Grønn Kontakt 150 kW
x
x
5,2
x
x
4,8
5,0
x
5,1
Høyeste i % over laveste
25 %
16 %
47 %
21 %
33 %
44 %
44 %
41 %
57 %
WLTP kjøresyklus
VW e-golf
BMW i3
Kia e-Niro
Nissan Leaf (40)
Nissan Leaf (62) *
Hyundai Kona
Kia e-Soul
Opel Ampera-e
Tesla Model 3
Circle K 50 kW
4,9
5,8
5,3
7,4
6,3
4,5
4,9
4,3
4,8
Circle K 150 kW
x
x
5,2
x
x
4,4
5,3
x
3,2
Fortum 50 kW
5,4
6,4
5,8
8,1
6,9
4,9
5,3
4,8
5,3
Fortum 150 kW
x
x
5,2
x
x
4,4
5,3
x
3,2
BKK og Grønn Kontakt 50 kW
6,1
6,8
7,6
8,9
8,4
6,4
7,0
6,1
6,9
BKK og Grønn Kontakt 150 kW
x
x
6,8
x
x
5,7
6,4
x
5,1
Høyeste i % over laveste
25 %
16 %
44 %
21 %
33 %
44 %
44 %
41 %
115 %
* Nissan reklamerer med 100 kW, men Chademo ladekabel har en begrensning på 50 kW. Kun Leaf bruker denne ladekabelen.
Operatørenes priser er forøvrig som følger:
Circle K 50 kW (kr 2,50 pr minutt)
Circle K 150 kW (kr 3,50 pr minutt)
Fortum 50 kW (kr 2,75 pr minutt)
Fortum 150 kW (kr 3,50 pr minutt)
BKK og Grønn Kontakt 50 kW (kr 1,25 pr min + kr 2,90 pr kWt)
BKK og Grønn Kontakt 150 kW (kr 1,25 pr min + kr 2,90 pr kW)