Nissans ladeproblem er ikke borte:
Hvorfor rammes Leaf av «rapidgate»?
Nissan Leaf med 40 kWt-batteri lader tregt når man har ladet flere ganger etter hverandre, fordi batteriet ikke har et aktivt kjølesystem. Fenomenet har fått navnet «rapidgate». Hva kan Leaf-kundene gjøre med det?
Motor kontaktet Nissan for en kommentar til ladetallene for Leaf med den minste batteripakken.
Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic, avdeling Norge, Knut Arne Marcussen svarer følgende på spørsmål om det finnes en løsning på «Rapidgate» dersom kunden ønsker det:
– På Leaf 40 kWt produsert fram til mai 2018, finnes det en software-oppdatering kundene kan få installert på sine biler dersom de oppsøker sin forhandler. Biler produsert etter dette, har denne oppdateringen med fra produksjonen, sier Marcussen.
– Ladefarten avhenger hele tiden av temperaturen i batteriet. Dersom den blir for høy, reduseres ladefarten for å skåne batteriet for igjen å sikre lengst mulig levetid. Uten at det skal gå på akkord med levetiden, så tillater denne oppdateringen en noe høyere temperatur under lading, legger han til.
– Merk at det er en rekke forhold som påvirker batteritemperaturen forut for hurtiglading. En ting er utetemperaturen. Noe annet er hastighet forut for lading, topografi, kjørestil osv. Vi anbefaler også å lade før bilen går under 10 prosent samt å avslutte ladingen når du når opptil 80 prosent. Det sikrer mer effektiv hurtiglading, avslutter Knut Arne Marcussen.