DETTE ER SAKEN: Think var et lite, norsk elbil-eventyr. En bil med plastkarosseri, laget på Aurskog i Akershus før produksjonen ble flyttet ut av landet.
– Jeg fikk oppfylt to drømmer – jeg fikk sett Skandinavia – og jeg fikk kjøpt meg en elbil som er perfekt til mitt bruk, ler Sviatoslav Kozlov.
Bilen lades på en vanlig 10 eller 16 ampers stikkontakt, har en kjørelengde på 160 kilometer på en godværsdag, toppfart på 110 og gjør 0-50 km/t på sju sekunder.
– Helt perfekt for langtur, mener Kozlov.
Hjemme i Ukraina kunne han ha kjøpt seg en kinesisk elbil, men han valgte i stedet å kjøre gjennom seks land for en norsk Think i stedet.
– De kinesiske elbilene har små motorer, en fart på 35 km/t, tunge syrebatterier, kort rekkevidde og små 12 tommers dekk. I stedet fant jeg Think City på nettet og så at de fleste av dem ble solgt i Norge. Så da slo jeg til og fikk meg en fin ferie samtidig.
Han mener Think'en er en optimal bybil.
– Jeg liker å kjøre i Kiev og kommer til å bruke bilen i jobben. Den har god kraft og nok batterikapasitet til mitt bruk, sier Kozlov som driver bilverksted i den ukrainske hovedstaden.
I Kristiansund satt Rune Nordvik med en 2010-modell Think City som hadde kjørt cirka 25.000 kilometer.
Han var glad i bilen, den gikk som en klokke, men med fem biler i garasjen var det på tide å selge.
– Det var flere som var interessert, men problemet var at de fleste var fra Oslo eller noen av de andre større byene. De syntes det var for langt å dra helt til Kristiansund for å kjøpe bil.
Avstanden Oslo – Kristiansund er på 587 kilometer og tar i underkant av åtte timer. Til sammenligning er kjappeste rute mellom Kristiansund og Kiev på 2771 kilometer.
Det avskrekket ikke Kozlov. Han la på noen kilometer i stedet, ferie er tross alt ferie.
Kjører du i snitt fem timer hver dag, ville turen fra Åndalsnes via Bergen, Odda og Oslo normalt ha tatt 10 dager. Sviatoslav Kozlov brukte dobbelt så lang tid.
– En dag kjørte jeg i 45 km/t i fire sammenhengende timer. Det var ikke mange steder i Norge jeg klarte å kjøre i 105 km/t som var så fort jeg klarte å få bilen til å gå, forklarer Kozlov.
Han ladet morgen og kveld, eller for hver 10-13 mil. Normal ladetid på 10 amper var på 10 til 13 timer.
– Hurtiglading, altså på 16 amperes-kurs, tok bare seks til åtte timer, ler ukraineren.
Vi liker å tro at lademulighetene i Norge er så gode, men Kozlov møtte noen utfordringer.
– Jeg ble lei av å lete etter parkering og lademuligheter i Oslo og Gøteborg og valgte å droppe København og ta ferge fra Trelleborg til Swinoujscie i Polen i stedet. De store skandinaviske byene er ikke veldig bilvennlige.
Han reagerer på begrensninger på ladetid på parkeringsplassene – og på tilgangen til enkle ladepunkter.
– Think er utdatert i Norge. Du kan bare lade Think'en fra en 230 V stikkontakt. Sånne ladepunkter er merket av på kartet, men når du kommer frem viser det seg at de er skiftet ut med nye trefasete type 2-ladere.
I Ukraina opplever han at det er mye enklere. Der finner du en stikkontakt utenfor både hoteller og veikroer. Flere av dem har også hurtigladere.
– I Ukraina satte jeg en absolutt rekord med 188 km på én enkelt landing. Da gjenstod det 15 prosent på batteriet. Jeg tror jeg skal klare å kjøre Think'en mer enn 200 km på én lading. Jeg trenger bare en flat strekning – og gode nerver.