Bilbransjen kritiserer forsikringsselskapene:
Slik risikerer du å få trafikkfarlige biler fra forsikringsselskapene
Du risikerer å kjøpe trafikkfarlige bruktbiler fordi forsikringsselskapene «lukker øynene», mener bilbransjen. – Det er alvorlig, sier Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund. Forsikringsselskapene avviser kritikken.
DETTE ER SAKEN: Usikkerhet rundt reparasjonen av kondemnerte biler som forsikringsselskapene selger til verkstedene.
Årlig selger forsikringsselskapene i Norge hele 5000 vrakede kjøretøy til bilverksteder for gjenoppbygging, ifølge Finans Norge forsikringsdrift.
Disse bilene kan være trafikkfarlige når de kommer på veien igjen, tilsynelatende ferdig reparert.
– Vår erfaring er at forsikringsselskapene altfor ofte selger kondemnerte biler for gjenoppbygging til verksteder som ikke har god nok kompetanse, kunnskap og utstyr. Forsikringsselskapene lukker øynene, sier Tor Simonsen, fagsjef for skade i Norges Bilbransjeforbund.
Les også: Høsflot Klæbo-bilen ble vraket – og reparert
– Trafikkfarlige biler
Forsikringsselskapene har det juridiske i orden, ifølge bilbransjeforbundet, når de selger til godkjente bilskadeverksteder.
– Det er det enkelte verkstedet som har hovedansvaret. Men forsikringsselskapene tar ikke tilstrekkelig ansvar og sjekker om verkstedene er skikket og egnet til å reparere det enkelte bilmerket og bilmodellen. Det er alvorlig, sier Simonsen.
– Hva blir konsekvensen av at de ikke sjekker godt nok?
– At bilkundene kjøper trafikkfarlige biler. Vi har indikasjoner på at det forekommer ulykker etter reparasjoner som ikke er riktig utført, eller godt nok utført fordi bilene havner på verksteder de ikke burde havnet hos.
Les også: Bruktbilselger tiltalt for 110 lovbrudd
Avviser anklagene
Forsikringsselskapene avviser anklagene fra bilbransjeforbundet.
– Vårt inntrykk er at forsikringsselskapene nøye velger hvem de selger biler til. Verkstedene skal være godkjent for den aktuelle skadetype, skriver direktør Geir Trulserud i Finans Norge forsikringssdrift i en epost til Motor.
Finans Norge mener forsikringsselskapene kontinuerlig jobber med å forbedre sine rutiner.
De ønsker også at det er mest mulig åpenhet rundt omsetning av kondemnerte kjøretøy.
– Det kan gjerne være en avtale mellom forsikringsselskapene og verkstedene hvor det opplyses at bilen er solgt fra forsikringsselskap, at den har vært gjenstand for reparasjon og omfanget av reparasjonen, sier Trulserud.
– Krever unik kompetanse
Motor har skrevet flere artikler om gjensalg av bilvrak – ikke minst i straffesaken mot den tiltalte bruktbilselgeren Geir Egil Olsen, som gjenoppbygde et stort antall bilvrak.
– Dessverre har ikke forsikringsbransjen gjort noe for å endre situasjonen etter at den saken ble kjent. Olsen Bil-saken er ikke unik, men derimot et eksempel på hvordan flere driver, mener Tor Simonsen i bilbransjeforbundet.
– Hvorfor er det viktig å være nøye med hvilke verksteder som skal reparere?
– Gjenoppretting krever unik kompetanse om det enkelte bilmerke og bilmodell. Derfor må forsikringsselskapene selge kondemnerte biler kun til verksteder som har kompetanse på det enkelte bilmerket. Flere av bilskadeverkstedene til de store merkeverkstedene har tatt konsekvensen av manglende kompetanse. De kjøper ikke lenger kondemnerte biler av merker de ikke har kompetanse på.
– If mer seriøse
Bilbransjeforbundet mener forsikringsselskapet If tar problematikken mer seriøst enn andre forsikringsselskaper, selv om også de har et forbedringspotensial, ifølge Simonsen.
– Hvilke av de store selskapene er ikke gode nok?
– De tre andre store, Gjensidige, Fremtind og Tryg forsikring jobber med problematikken. Men vi får tilbakemeldinger om at de ikke håndterer det på en god nok måte. Hovedproblemet er imidlertid at det vokser frem en rekke mindre selskaper som ikke jobber med dette. Men alle forsikringsselskapene må ta ansvar, sammen med verkstedene og myndighetene.
Les også: Bilvraket ingen vil ha
Bare tre prosent sjekkes
Gjensidige henviser Motor til Finans Norge, mens Tryg forsikring ikke har besvart Motors henvendelser.
Kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind forsikring har tiltro til at verkstedene har den rette kompetanse og utstyr.
– Det er verkstedene selv som er ansvarlig for at et kjøretøy blir oppbygd etter fabrikkens spesifikasjoner, påpeker Rudi – som også påpeker at hans forsikringsselskap likevel har gjort konkrete tiltak for å bedre situasjonen.
– Verksteder vi ikke kjenner eller som er dårlige betalere utestenges fra å kjøpe fra oss. De blir også utestengt dersom det viser seg at bilen ved etterkontroll ikke er tilfredsstillende oppbygd, skriver Rudi i en epost til Motor.
Motor har tidligere skrevet at bare tre prosent av kondemnerte biler blir etterkontrollert av forsikringsselskapene etter reparasjon på verksted.
Endrede rutiner
Fremtind skriver videre at det ikke er automatikk at de selger til det verkstedet som byr mest for den kondemnerte bilen.
Tidligere var det dessuten slik at alle nye verksteder fikk tilgang til nettsiden hvor kondemnerte biler selges av forsikringsselskapene.
– Slik er det ikke lenger. Alle nye verksteder må selv gjøre avtaler med det enkelte forsikringsselskap om tilgang. Fremtind har dessuten satt en grense. Alle biler med verdi under 60 000 kroner gis til bildelmonterere, skriver Rudi.
– Vær på vakt
Årlig selges det i underkant av en halv million bruktbiler i Norge. De 5000 gjenoppbygde kjøretøyene utgjør dermed så mye som én prosent av alle bruktbiler som selges.
Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund anbefaler bruktbilkjøpere å være på vakt.
– Spør selgeren om bilen har vært kondemnert eller har hatt store og omfattende skader. Hvis selgeren sier ja, etterspør dokumentasjon slik at du kan sjekke om bilen er reparert etter bilprodusentens retningslinjer, sier Simonsen.
Dessverre er ikke alle bilselgere ærlige – og de er heller ikke forpliktet til å opplyse om tidligere kondemnering, ifølge en dom.
Les også: Så mye koster elbilskadene