BESTSELGER: Tesla vinner kampen om å selge flest biler i Norge i 2019, men neste år kan det bli skikkelig når VW ruller ut ID.3 i butikkene. Foto: Krister Sørbø
VW ID.3 er på turné i Norge:
Gled dere, folkens!
Se og rør – ikke kjør. Det er det nærmeste vi foreløpig kommer bilverdens mest omtalte modell. Men innen vi får testet det viktigste, er vi begeistret over det nest viktigste.
DETTE ER SAKEN: Volkswagens første rendyrkede elbil skal vises fram til over 20.000 nysgjerrige nordmenn de neste fire ukene.
VW ID.3 er i ferd med å finne sin plass der den hører hjemme: I trafikken.
Men inntil videre handler det altså om å oppleve bilen visuelt og fysisk, uten å kjøre den. De første norske kundene får etter planen sin bil på forsommeren 2020.
Til dere som i dag har en e-Golf, og som har forhåndsbestilt en ID.3: Glem alt dere forbinder med e-Golfen. Ikke fordi den dårlig, men fordi etterkommeren framstår som bedre på alle områder.
Og til dere andre, som enten har en fossil Volkswagen eller tilhører de rundt 30 prosent som ikke er i VW-systemet fra før – og som har forhåndsbestilt en ID.3: Dere vil trolig få et litt nytt inntrykk av merket.
Mange ser nok på VW som typisk tysk: Velfungerende og korrekt, men også litt industrielt og upersonlig. Og kanskje er nettopp Golf – i elektrisk versjon forgjengeren til ID.3 – det beste eksempelet.
Ser man på markedsføringen av ID.3, så handler det meste om mennesker. Bilen blir tilsynelatende sekundær, men selvsagt ikke.
Det er uansett en ny linje fra konsernet.
Direktør hos VW-importør Møller, Harald Edvardsen-Eibak, er helt klart inne på noe når han sier følgende til Motor:
– Bilen er veldig kundeorientert. Det er kundenes ønsker som er i fokus, ikke ingeniørens.
Det kunne fort vært en setning fra en hvilken som helst selger som hadde vært på ID-opplæring, var det ikke for at man faktisk får litt av denne følelsen når man sitter i bilen.
Det kvitteres med diskrete lyder at bilen har kjent deg igjen, og på undersiden av hele frontrutens bredde kommer det lyssignaler som følger handlingene dine.
Prøver du å sette bilen i gir uten å ha foten på bremsen, så blinker det gult: Du er ikke helt klar til å kjøre, men heller ikke fullstendig på bærtur.
Personligheten – i den grad en bil har det – underbygges av utstyrsvalgene, som kan individualiseres enda mer enn vi er vant til fra VW. Du kan også sette opp din egen brukeridentitet, som igjen gjør at du kan sette deg inn i en helt annen ID, og få opp de samme favorittkanalene og temperaturvalgene.
Kanskje ikke så irrelevant i en fremtid preget av bildelingstjenester.
Interiøret er minimalistisk, der selve hovedskjermen foran føreren er festet til rattstammen. Den følger med andre ord etter når du regulerer rattet – som for øvrig er meget behagelig, på grensen til luksuriøst.
Til høyre på selve instrumenthuset sitter girspaken i form av en hendig bryter. Girvalget ditt kommer tydelig opp i displayet. Svært enkelt og lettbetjent.
Infotainmentskjermen virker logisk og intuitiv, med tydelige symboler til alle funksjoner. Du trykker eller sveiper – eller gjør begge deler. Responsen er rask og presis.
Forsetene er i kjent VW-stil beregnet på ganske store mennesker, mens baksetet har fått langt bedre lårstøtte enn i e-Golf. Beinplassen i baksetet er formidabel. Her får de fleste meget god plass, selv om forsetene er skjøvet ganske langt bak.
Potensielle ID-kunder utrykker en skepsis overfor bakhjulsdriften. Christian Reitan er markedssjef hos Møller Bil Oslo Vest, og han hadde hatt en våkenatt med hodet langt nede i spesifikasjonene til den nyankomne ID’en før han kunne ønske alle de interesserte velkommen til en introduksjon i alle finessene.
Han kan berolige skeptikerne.
– Med 50-50 vektfordeling og bakhjulsdrift, blir det en enkel oppgave for elektronikken å håndtere en vinter i Norge. Jeg kan garantere at dette blir bra, sier han.
VW-sjef Edvardsen-Eibak får ikke lov til å si hvor mange som har forhåndsbestilt en ID.3, men kan i det minste røpe at det er «tusenvis». Og han lover alle bil i 2020. Også til dem som ennå ikke har bestilt.
– Det skal i første omgang produseres 30.000 biler for Europa, og en stor andel av disse skal til Norge, sier han.