LUKKET VISNING: På helelektriske XC40 blir grillen lukket, en løsning mange produsenter av ombygde fossilbiler har valgt. Andre har valgt å beholde den gamle, men unødvendige, grillen for å ivareta designet.
En elbil trenger ikke grill og eksosrør…
Dette er designendringene på elektriske XC40
Vi i Motor har kalt XC40 et framtidig samlerobjekt på grunn av utseendet. Det spørs om vi vil si det samme om den kommende elektriske varianten, men lar inntil videre tvilen komme Volvo-designerne til gode.
DETTE ER SAKEN: Helelektriske Volvo XC40 har verdenslansering 16. oktober. Utseendemessig vil den skille seg ut fra sine søsken.
Skepsisen vår bygger naturligvis på resultatet av andre tilsvarende kosmetiske inngrep, der man plutselig står med en fossilbil som verken trenger en stor grill eller eksosrør, eller litt mindre synlige saker som drivstofftank.
Her har bildesignerne opplagt noen utfordringer.
Og sikkert noen våkenetter.
De minst vellykkede resultatene finner vi blant koreanerne Hyundai og Kia, som enkelt og greit har tettet igjen grillen med et lakkert plastdeksel.
Andre – som Audi med e-Tron og Mercedes med EQC – kjører på med tradisjonelle og prangende griller. Begrunnelsen er å ivareta merkets designuttrykk.
De ferske bildene av elektriske XC40 viser at Volvo velger den koreanske løsningen, altså et lakkert deksel over grillen. Volvo selv er naturligvis fornøyde. Designsjef Robin Page sier dette:
– XC40 har et modig og veldig gjenkjennbart skandinavisk uttrykk. Med den nye helelektriske varianten har Volvo laget en mer stilren og moderne design. Ved at man ikke trenger en tradisjonell grill, har vi kunne lage en renere front. Det samme gjelder bakpartiet på bilen, der man har fjernet enderørene. Dette uttrykket kommer vi til å jobbe videre med etter hvert som vi fortsetter vår elektrifiseringsreise.
I den nye grillen ligger også sensorene i bilens nye førerstøttesystem. Og like bak, er det blitt plass til en såkalt «frunk», et lite oppbevaringsrom på rundt 30 liter til primært ladekabler.
XC40 kommer med åtte eksteriørfarger, deriblant en helt ny grønnfarge. Alle får svart kontrastfarge på taket som standard.
Det kommer også to felger i 19- og 20-tom med ny design. Innvendig blir det ikke store endringer, men instrumentene er naturligvis tilpasset en elbil, og interiøret vil ha en del særegne designdetaljer.
Volvo åpnet nylig en interesseliste for norske kunder. Etter fem dager hadde over 5000 nordmenn meldt seg på.
– Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Volvo er like lukket som sin egen grill rundt spørsmålene om pris, rekkevidde, drivlinje, batterikapasitet og salgstart i Norge.