ENDELIG KLAR: Omsider kan Volvo presentere sin elektriske SUV XC40. Over 7000 nordmenn har meldt sin interesse for bilen, som kommer med firehjulsdrift og mulighet for tilhengerfeste. Foto: Volvo Car
Nå starter Volvos store el-satsing:
Slik blir elektriske XC40
Volvos nye elektriske stolthet, XC40, er omsider klar for et marked som roper etter SUV-er med firehjulsdrift, hengerfeste og ok rekkevidde. Startprisen blir en hundrings unna en halv million.
DETTE ER SAKEN: Volvo viste i kveld fram sin helelektriske XC40. Bilen blir en del av en helt ny rekke av rene elbiler og ladbare hybrider som alle får tilnavnet «Recharge».
Volvo har holdt igjen det meste av informasjon rundt denne pionéren i porteføljen. Men nå kommer alle data mange har ventet på i spenning.
Over 7000 nordmenn har allerede meldt seg på interesselisten.
Og trolig blir det flere nå som bilen offisielt lanseres med alle spesifikasjoner.
– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Mer konkret: XC40 har to motorer, en foran og en bak, og kommer med firehjulsdrift som standard. De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Klassikeren 0-100 km/t. går unna på 4,9 sekunder.
Batteriet er på 78 kWt (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 400 kilometer, basert på den realistiske målenormen WLTP.
Modellen kommer standard med AC-lading opptil 11 kW og DC-lading opptil 150 kW. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.
Bilen leveres med Type 2 ladekabler og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.
XC40 kan også bestilles med tilhengerfeste. Tillatt tilhengervekt er 1500 kilo.
XC40 lanseres med et utstyrsnivå tilsvarende R-design. Da er blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive cruisekontroll standard. Bakkeklaringen er på 17,5 centimeter.
Fraværet av fossiltypiske faktorer som forbrenningsmotor, drivstofftank og eksosrør, har gitt noen designmessige endringer i form av blant annet en lukket grill.
Salgsstart blir i januar med en veiledende pris fra kr. 490.000, før frakt og levering på 9900 kroner.
Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart. Volvo åpner for endelig bestilling i uke 3 i 2020 hos alle norske Volvo-forhandlere. De første bilene vil komme til Norge i fjerde kvartal 2020. Det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet.
De neste fem årene skal Volvo lansere en ny helelektrisk modell hvert år. I 2025 skal halvparten av det globale nybilsalget være helelektriske biler, resten hybridbiler.
– Vi har sagt det mange ganger før, Volvos fremtid er elektrisk. Med lanseringen av den helelektriske SUV-en XC40 og modellporteføljen «Recharge», tar vi i dag et stort steg i den retningen, sier Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars.
For å møte den forventede etterspørselen, skal Volvo tredoble produksjonskapasiteten for elektrifiserte biler.
Volvo forventet at det globale salget vil bestå av 20 prosent ladbare hybrider i 2020. I Norge var det samme tallet 65 prosent i 2018.