PRISVINNER: Seat Mii electric koster henholdsvis snaue 5000 og drøye 8000 kroner mindre enn trillingsøsknene Skoda Citigo og VW e-up!
Billigst av de elektriske trillingene:
Seat slår VW og Skoda i den interne priskrigen
Seats elektriske nykommer markerer seg som billigmerket i VW-konsernet, noen tusenlapper under trillingsøsknene Skoda Citigo og VW e-up! Det er et interessant signal om hva vi kan vente oss når viktigere elbiler skal på veiene.
DETTE ER SAKEN: Bare logoer, tekstiler og noen ørsmå designgrep skiller trillingene VW e-up! Skoda Citigo og Seat Mii electric fra hverandre – inntil du får prisen.
Seat Mii electric er priset til 171.800 kroner, før frakt og leveringskostnader legges til.
Skoda Citigo koster 176.000 og VW e-up! 179.900.
Altså ingen voldsomme forskjeller, og kanskje er det utstyrsdetaljer eller merkelojalitet som utlikner disse summene.
Men med all respekt for de små trillingene, det kommer viktigere elbiler fra VW-konsernet. Helelektriske Seat el-Born ligger ikke langt bak ferske VW ID.3 i lanseringsløypa. Og igjen snakker vi om nærmest identiske biler med litt ulik kosmetikk.
Hvis prisdifferansen fortsetter å øke parallelt med bilenes prisøkning, så begynner plutselig forskjellen på de to familievennlige modellene fra VW og «billigmerket» Seat å bli ganske stor.
Men dette forblir spekulasjoner inntil prisen på Seat el-Born offentliggjøres.
Foreløpig handler det om minstemann, Seat Mii electric. Som trillingsøsknene kommer den med et litium-ion batteri på 36,8 kWt, 83 hester og 212 Nm. Oppgitt realistisk rekkevidde er 259 kilometer. Mulighet for DC-lading på 40 kW gjør at du kan få 80 prosent batterikapasitet på én times lading.
Av standardutstyr allerede på den billigste versjonen, kan nevnes oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil, lys- og regnsensor og det aktive sikkerhetssystemet «Lane Assist».
– Disse prisene gjør ambisjonene store for Mii electric, og deretter el-Born, som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. Seat skal være svært attraktivt priset, samtidig som også teknologien og distinkte designgrep skal være konkurransefortrinn, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Seat Norge i Harald A. Møller AS.