ENDELIG ET MAZDA-GLIS: Med elbildebutanten MX-30 har Mazda og kommunikasjonsjef Petter Chr. Grüner Brinch omsider en modell som kan appellere til norske kjøpere. Foto: Peter Raaum
Ingen overraskelser med Mazdas nye elbil:
Hvor langt rekker denne rekkevidden?
Mazda presenterte sin nye elbil i natt: Med et utsøkt design og en fristende startpris på 249.000 kroner i den ene vektskåla, og skuffende 200 km rekkevidde i den andre.
DETTE ER SAKEN: Mange har ventet lenge på Mazdas første elbil. MX-30 ble presentert på Tokyo-utstillingen natt til onsdag.
Hadde denne bilen hatt 300 km rekkevidde ville det vært en garantert salgsvinner.
Men da Mazda viste sin aller første elbil for all verden, var det klart at japanerne har valgt en strategi for å lokke markedet med en bybils viktigste attributter: Pris og utseende.
MX-30 har samme plattform som CX-30, er identisk i lengde og bredde, men tre centimeter høyere. Og de centimetrene som gir mer rom i en bilkupé som kjent blant verdens aller lengste, så Mazda lover god bakseteplass med inngang fra bakhengte freestyledører.
Spesifikasjonene forøvrig er i takt med hva Mazda har antydet tidligere.
Med en batterikapasitet på 35,5 kWt (hurtiglades med CCS på 50 kW) ender MX-30 med en WLTP-rekkevidde på rundt 200 km. Det er høyst usikkert om det er nok til å kappe land i det norske elbilmarkedet.
Dét spørsmålet er det bare prisen som kan løfte Mazda til et positivt svar på.
Og den kunne vanskelig vært bedre.
– Vi åpner en reservasjonsløsning i dag, hvor en godt utstyrt 1st Edition kan bestilles til 249.000, pluss levering. Da er montering av en hjemmelader inkludert, sier Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda Norge.
– Det mener jeg er et spesielt godt tilbud, legger han til.
De øvrige utstyrsvariantene er ikke endelig klare, men dette utvalget bygges antagelig over vanlig Mazda-lest, uten noe overdådig antall å velge mellom.
Mazda lar i utgangspunktet reservasjonsløsningen på 1st Edition stå til mars 2020. De første leveransene vil skje i annet halvår 2020, trolig fra september.
Mazda er optimister for denne lanseringen, selv om norsk elbilprat vanligvis penser inn på rekkevidde før andre innpust.
– Men kombinasjonen av rekkevidde som holder for en bybil eller nummer to-bil, og det utstyrsnivået denne bilen kommer med er vanskelig å slå til denne prisen. Jeg mener det er en veldig attraktiv pakke, sier Grüner Brinch.
Utseendemessig er det en bil som låner mye av CX-30.
Førermiljøet har tre digitale skjermer: 7 tommers hovedinstrument, 8,8 tommers midtstilt infotainmentskjerm og en ny 7 tommers berøringsskjerm for klimaanlegget over girspaken.
Som den elbilen den er kommer MX-30 med kraftige og miljøvennlige materialer i interiøret, seter av kunstskinn og tekstilmaterialer, mens dørpanelene er i et materiale laget av resirkulert plast.
Og som hilsen til Mazdas opprinnelse som korkprodusent da selskapet ble etablert i 1920, er det brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen.