Bobilen har ikke nok lastevekt til passasjerer:
Anbefaler å veie bobilen før du kjøper
– Vei bobilen før du kjøper, råder Knut Randem, redaktør for nettstedet Bobilverden. For tunge bobiler er et kjent problem, forteller han. Det er en mangel, mener NAF.
DETTE ER SAKEN: Bobilen er mye tyngre enn oppgitt. Nå krever kjøperen å få heve kjøpet.
Bobilen til Kjell Sverre Jakobsen ble lastet med såpass mye utstyr av selgeren Namsen Auto at Jakobsen og kona ikke kan ha med det passasjerantallet bilen er registrert for.
Det er også store begrensninger for hvor mye utstyr og bagasje de kan ha med, selv om den luksuriøse og store bobilen har stor lagringsplass.
Les også: Bobilen har ikke vektplass til alle passasjerene
– Mangel
Ifølge vognkortet skal bobilen ha mulighet for 942 kilo nyttelast. Ifølge annonsen for bobilen skal det være mulighet for 900 kilo nyttelast.
Men i virkeligheten er det bare tilgjengelig 451 kilo til nyttelast.
Nyttelast inkluderer både passasjerer, utstyr og bagasje.
– Dette mener NAF er en mangel. Oppgitt nyttelastkapasitet i markedsføringen samsvarer ikke med det produsenten har kommet frem til i sine veiinger, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Han har vurdert saken til Kjell Sverre Jakobsen.
Les også: Det kan bli dyrt å bryte denne bobil-regelen
– Vanlig problem
Kjell Sverre Jakobsen fra Fauske kjøpte bobilen i fjor, og har nå saksøkt selgeren Namsen Auto på Grong i Trøndelag.
Daglig leder Svein Roger Nordbakk i Namsen Auto ønsker ikke å la seg intervjue av Motor.
Men Knut Randem, redaktør i nettstedet Bobilverden.no, sier lavere nyttelastkapasitet enn oppgitt ikke er et ukjent problem på bobilene.
– Det er et relativt vanlig problem. Det normale er at egenvekten er oppgitt for grunnutgaven. Alt som monteres etterpå bruker også av nyttelasten, sier Randem.
Han presiserer at han ikke kjenner konflikten mellom Jakobsen og Namsen Auto.
Les også: Dobbelt så mange bobiler på 10 år
– Vei bobilen
Han mener imidlertid kundene må være bevisste.
– Utstyr montert hos produsenten vil føre til ekstra tyngde uten at det nødvendigvis kommuniseres tydelig. Kunden bør derfor følge med på vekten på det utstyret som bestilles ekstra eller er avtalt i kjøpekontrakten, sier Randem.
Dessuten bør man rett og slett kjøre på vekten.
– Dersom bobilen er på lager hos forhandler bør man ta seg tid til å kjøre den på en vekt for kontrollveiing.
Farlig og ulovlig
NAFs mann rister først litt på hodet av rådet.
– Det burde egentlig ikke være nødvendig spesielt ved kjøp av ny bil, slik Jakobsen gjorde. Men det kan altså vise seg at det likevel er nødvendig å veie, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
– Hvor farlig er det å kjøre med for tung bobil?
– Dersom bilen blir for tung vil det kunne påvirke bilens kjøreegenskaper og i verst fall sikkerheten. I så måte er det farlig.
Bergerud minner om at det også er ulovlig å kjøre med for tung bil.
– Blir man stoppet i kontroll må vekten ned til det tillatte før man kan kjøre videre. Da må bagasje tas ut, og passasjerer må bli igjen.
Les også: Motors ferske vinterdekktest