Fem måneders pause er over:
Nå kan hydrogen-bilistene kjøre igjen
10. juni smalt det på hydrogenstasjonen til Uno-X. Siden har det norske hydrogenprosjektet stått stille. I går åpnet omsider en ny stasjon som gir hydrogenbileierne mulighet til å kjøre igjen.
DETTE ER SAKEN: En eksplosjon ved UnoX-stasjonen i Sandvika utenfor Oslo 10. juni førte til at alle hydrogenstasjoner ble stengt ned. Uno X-stasjonene er fortsatt ikke åpnet igjen. Men Hynion-kjeden åpnet første stasjon fredag.
– Vi har jobbet hardt for å få frem et alternativ for hydrogenbilistene, sier Ulf Hafseld, som er leder for selskapet Hynion.
Han har daglig fått en rekke henvendelser fra bilister som ønsker seg hydrogen, og har merket seg at disse har blitt mer og mer fortvilet ettersom tørken har vedvart, sier han i en pressemelding.
Motor skrev i september om en Akershus-familie som eier to hydrogenbiler de plutselig ikke kunne bruke – eller få solgt.
Hyundai tilbød en elektrisk Ioniq, men den passet ikke familiens behov. Så for Margrethe og Arvid Wam Solvang har det blitt en særdeles kostbar høst.
Les også: Betaler 14.000 i måneden for biler de ikke får kjørt
Ikke nok
– Vi er veldig fornøyd med at stasjonen er åpnet. Men når det er sagt, er ikke dette nok for hydrogensatsingen i Norge. For at vi som land skal klare nullutslippsmålene innen 2025 er vi helt nødt til å satse på hydrogen, sier Margrethe Wam Solvang.
Og noen gjør en viss satsing:
– Fellesḱjøpet har kjøpt 50 hydrogenlastebiler, så det skjer noe i ulike transportnæringer. Men dette er en veldig sped begynnelse og det trengs en regjering som følger opp og satser, sier hun.
Les også: Statsråd Elvestuen lover hydrogenbil-kjøperne trygghet
I riktig retning
Det har vært en omfattende prosess med testing og godkjennelser før Hynion-stasjonen på Høvik åpnet fredag.
– Vi i Hyundai er svært glade for at Hynion har fått sin stasjon klar. Denne nyheten er først og fremst god for kunder i Oslo-området, men er også helt klart et steg i riktig retning for norske hydrogenbilister generelt, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Det gleder oss at vi nå er klare til åpning, sier Ulf Hafseld, daglig leder i Hynion AS.
– Vi har hatt god tro på vår teknologi som ble utviklet av erfarne prosessingeniører fra Norsk Hydro og Statoil for et drøyt tiår siden. Kjernemodulen på Høvik har vært i drift siden 2009, og har vist et sikkert og pålitelig design i alle disse årene. Arbeidet med å finne frem all dokumentasjon og verifisere alle komponenter sammen med inspektørene har vært en tidkrevende, men nyttig prosess, sier Hafseld.
PS: Det er ikke klart om – og eventuelt når – Uno-X-stasjonene åpner igjen.