DETTE ER SAKEN: Lexus lanserer sin første helelektriske bil, UX 300 e, basert på den velkjente lille SUV-en UX.
Bare noen dager etter at Toyota tok et stort elektrifiseringsskritt med sin ladbare RAV4, kommer helelektriske Lexus UX 300 e.
Men den flytter ingen grenser verken på rekkevidde, ladefasiliteter eller andre faktorer knyttet til elektrifisering.
Det er minst like viktig for Lexus å få med seg den lojale kundemassen inn på et nytt marked. Godt eksemplifisert av måleren som nå viser gjenstående batterikapasitet. Den er prikk lik den gamle bensinmåleren.
Allerede fra i dag kan du reservere bilen med et depositum på 5000 kroner. Men du kan faktisk også skrive kontrakt på den. Elbilnasjonen Norge er første land ut med denne løsningen.
– Alle som bestiller bil, vil få den levert i fjerde kvartal i 2020. Målet er at vi skal levere minst 1000 biler, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Lexus og Toyota.
Rune Brath, produktsjef for både Toyota og Lexus i Norge, har vært i tett dialog med teamet som har utviklet bilen. Han har også kjørt den ved to anledninger. Brath påpeker at dette skal være mer enn en elbil.
– Vi skal være best på komfort og kundetilfredshet. Dette er først og fremst en Lexus, sier han.
UX e kommer i tre utstyrsversjoner og med følgende priser (eks. omkostninger):
«Comfort» til 359.000
«Premium» til 389.900
«Luxury» til 444.900
Til de to øverste utstyrsgradene kan du bestille 18-toms aluminiumsfelger og soltak til 14.900 kroner. Det koster også litt rekkevidde.
Batterikapasiteten er på 54,3 kWt, med garantert gjenstående batterikapasitet på over 85 prosent etter 10 år.
Lexus satser på luftkjøling, etter å ha utviklet spisskompetanse på dette gjennom årene med hybridbilene. Kvaliteten er et pluss, lavere ladehastighet et minus. UX e klarer nå maks 50 kW, med en drøy time opp til 80 prosent batterikapasitet.
Lexus vil benytte den japanske ladestandarden Chademo, som stort sett bare Nissan bruker i dag. De store ladeoperatørene har litt ulike holdninger til hvorvidt de vil videreutvikle denne teknologien videre opp på lynladernivå, men det er uansett ikke en problemstilling som rammer Lexus med dagens batteripakke.
Rekkevidden er 400 kilometer, målt etter den utgåtte NEDC-normen. Den nye og mer realistiske normen (WLTP) benyttes først når de produksjonsklare bilene er klare, med relevant utstyr og vekttillegg.
Det realistiske tallet blir uansett nærmere 300 enn 400 kilometer. Lexus mener at erfaringene fra mange år med hybridteknologi vil gjøre UX e klasseledende på energiforbruk.
Bilen leveres ikke med varmepumpe. Produktsjef Brath innrømmer at han reagerte ganske åpenlyst da han fikk denne beskjeden første gang.
– Da så den japanske ingeniøren rart på meg, og sa at de selvsagt hadde utviklet noe som er bedre, sier Brath med et smil.
En kombinasjon av en radiator og en avansert resirkulering fra klimaanlegget, skal ifølge Lexus gjøre at vinterrekkevidden blir 30 kilometer bedre sammenliknet med en varmepumpe.
Ulike komfortfunksjoner kan styres via en app, blant annet den viktigste: Du taster inn når du vil reise, og kommer til ferdig ladet og oppvarmet bil.
Lexus er verdensledende på kundeopplevelser innenfor bilindustrien. Dette blir ikke mindre viktig når store deler av den lojale kundemassen i godt voksen alder, nå får muligheten til å gå over til eldrift.
Brath sier de er svært oppmerksomme på utfordringen, og lover at de ikke sender kundene ut i et virvar av apper og betalingsløsninger.
– Vi vil lære opp og følge opp kunden grundig på dette, og også tilby løsninger for hjemmelading, sier han.
Da Motor testet den hybride utgaven av UX med firehjulsdrift tidligere i høst, skrev vi blant annet dette: «Den er fenomenalt behagelig å kjøre. Og ditto begredelig å laste opp.»
Den første setningen vil garantert også gjelde den elektriske versjonen. Men heldigvis ikke den andre.
En UX med firehjulsdrift har 283 liter bagasjerom, en UX med tohjulsdrift har litt mer anstendige 320 liter – mens den elektriske versjonen får absolutt anstendige 367 liter. Det er for eksempel bare noen liter dårligere enn nye VW ID.3.
Vi roste også fjæringen i UX, og kalte den best i klassen. Men komforten fikk poengtrekk for hjulstøyen. Lexus viser nå til målinger der elektriske UX kommer ut med lavere støynivå enn biler i premiumklassen. Disse målingene er selvsagt ikke gjort på relevant, dårlig norsk asfalt, så her er vi en smule skeptiske.
Men erfaringsmessig får biler med tilsvarende tunge batteripakker i bunnen av bilen, et penere støybilde.