Privat forbrukerhjelp-firma konkurs:
3500 bileiere taper søksmål-forskudd
Det private firmaet Klagehjelp – som har drevet som et kommersielt drevet «forbrukerråd» – er konkurs. 3500 norske bileiere taper innbetalte forskudd. Folkene bak Klagehjelp fortsetter virksomheten fra en ny nettside. NAF advarer.
Det Haugesund-baserte firmaet Klagehjelp hadde en gjeld på tre-fire millioner kroner da det selv meldte oppbud denne uka.
Klagehjelp har drevet med bistand til forbrukere samt gruppesøksmål mot flere aktører – blant annet Volkswagen-konsernet.
Både Forbrukerrådet og NAF har flere ganger advart forbrukere og medlemmer mot å benytte seg av firmaets betalbare tjenester.
Forbrukere som har kjøpt bistand kan ikke lenger forvente å få hjelp.
Klagehjelp har blant annet fått et stort antall norske eiere av Volkswagen, Audi og Skoda til å betale inn et forskuddsbeløp på 1500 kroner.
Det skulle gi adgang til å være med på et gruppesøksmål i forbindelse med utslippsskandalen til VW-konsernet, den såkalte «dieselgate» – som på langt nær er avsluttet i tysk rett.
Les også: Tar dieselgate til tysk Høyesterett
– Langt bak i køen
På sine nettsider opplyser Klagehjelp selv at 3500 norske bileiere har meldt seg på gruppesøksmålet og betalt inn penger.
Disse pengene er nå høyst sannsynlig tapt.
– De kan be om å få pengene tilbake. De kan ta kontakt med konkursboet og melde inn kravet. Men slike krav stiller ofte langt bak i køen ved konkursbehandlingen. Da vil pengene være tapt, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.
Les også: VW-sjefen fra himmel til helvete
NAF advarer
Folkene bak Klagehjelp fortsetter nå virksomheten fra nettsiden Dieselgatesupport, hvor de også der lover hjelp til gruppesøksmål - denne gangen ved at kundene inngår en abonnementsavtale og betaler inn ni euro i måneden.
NAF advarer mot å få hjelp av firmaet.
- Vi advarer våre medlemmer mot å inngå avtale. Slik vi ser det er det bortkastede penger, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.