SUKSESS: Februar ble en god måned for Teslas Model 3. Ingen andre elbiler fikk flere nybilregistreringer. Foto: Tomm W. Christiansen
Nybilsalget i februar:
Tesla Model 3 rett på salgstoppen
Teslas «folkebil» er omsider på det norske markedet – og den markerte seg umiddelbart i årets andre måned.'
Etter en beskjeden start med 17 nyregistrerte Tesla Model 3 i januar, kom støtet fra den amerikanske elpionéren. 791 nyregistreringer i februar, er nest flest av alle – bare slått med 77 eksemplarer av Golf, i følge statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Men av 868 registrerte Golf, var 88 med fossile drivlinjer. Det forteller en hel del om balansen mellom fossilt og utslippsfritt, men mest om den markedsposisjonen Tesla er i ferd med å opparbeide seg med Model 3.
Holder vi oss til biler med ren eldrift, så ble altså Model 3 mest solgt på februarstatistikken med 791. Foran VW e-Golf (750) og Nissan Leaf (508).
Les også: Tesla dumper prisen på Model 3
Ikke like lystig
Totalt sett er ikke tallene like lystige for Tesla etter årets to første måneder: Modell S er helt nede på 47. plass, Model X nede på 17. Disse ble henholdsvis nummer åtte og fire på salgsstatistikken for hele 2018.
Samtidig: Månedstallene til Tesla varierer så mye at man bør opp på kvartalstall for å kunne peke på en trend i utviklingen.
Også verdt å merke seg, er at den kanskje tøffeste konkurrenten, Jaguar I-Pace, for første gang er inne blant de 10 mest solgte bilene i Norge.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer
Generell oppgang
Også det generelle salget tok seg opp i februar. Etter rekordlave 9004 registreringer i januar, ble tallet for februar langt mer oppløftende: 11.106.
Av de 10 mest solgte bilene, er sju helelektriske. Bare den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander (4. plass) og de to ikke ladbare hybridene Toyota Yaris og RAV4 blander seg inn blant de 10 beste.
Men totalsummen på de to Toyotaene inkluderer noen få helfossile varianter.
Mest solgte bil uten noen form for elektrifisering er nå den lille SUV’en fra Volkswagen, T-Roc. Den kryper så vidt forbi konsernsøsken Skoda Octavia.